Anderhalf jaar geleden heb ik leren haken, bij Tessa en Kim van EchtStudio. Eén van de dingen die ik daar geleerd heb, is het haken van zogenaamde Granny Squares. Je kunt van alles maken van deze vierkante lapjes, kussens, dekens, beddespreien. Of een tas; een leuk patroon daarvoor vind je op het weblog ‘Haken en Meer’ van Claire.

Wat je ook kunt doen, is vierkantjes 20 x 20 cm groot maken, en opsturen naar een actie als Knit a Square.

Knit-a-square “Make and send 8″/20cm squares and help keep a cold AIDS orphan warm”
De actie is begonnen als familieproject, maar wordt inmiddels over de hele wereld gedaan en zo hebben inmiddels al 7000 aids-wezen een warme deken. De vierkantjes kunnen worden gebreid of gehaakt en mogen uit wol, wolmengsel, katoen of acryl bestaan. De gewenst maat is 20 centimeter bij 20 centimeter (ofwel; 8 inches bij 8 inches). Let op dat je bij acryl op je pakketje zet dat het acryl is. (Dit omdat acryl nogal brandbaar is). De vierkantjes moeten worden opgestuurd naar een postbus in Zuid-Afrika, de kosten daarvoor bedragen bij Post NL (voorheen TNT Post) minimaal €17,10 voor 2 kilogram.

Mijn eerste ‘squares’ heb ik gebruikt om er een kussen(hoes) van te maken. Je kunt zien dat ik nog niet zo heel lang haak, de vierkantjes zijn hier en daar wat ongelijk. Maar al met al vond ik het een leuk project en ik ga zeker meer vierkanten haken, voor welk doel dan ook. 

Ik heb de vierkanten aan elkaar gezet en daarna op een (witte) achtergrond genaaid. Langs de witte stof zijn rode borders gemaakt. De achterkant van de kussenhoes is van gemaakt van ‘Delfts Blauwe’ stof. En dit is het eindresultaat:

 

