In mijn vitrinekast staan diverse Barbie Collectibles. Ik koop vooral ‘Dolls of the World’ (meestal prinsessen) dus die hebben allemaal schitterende jurken. Nu leek het me leuk om zelf ook eens een bijzondere jurk voor een ‘gewone’ (Playline) Barbie te maken. Tenslotte begon ik 32 jaar geleden al met ‘ontwerpen voor Barbie’, de zelfgeknipte lapjes die met grove steken aan elkaar genaaid werden, waren in mijn fantasie de mooiste jurken.

Omdat ik de jurk zelf gemaakt heb en er maar één exemplaar van is, kun je met recht zeggen dat het een OOAK is, ofwel One of A Kind. Ik heb een patroon gebruikt van McCall’s Crafts (patroon nummer 8552). De onderrok en ondermouwen zijn van effen rode stof, de pofmouwen zijn van ecru voile en de bovenste rok is van cremekleurige stof, die bestikt is met een bloemenpatroon. De pofmouwen zijn met kralenband aan het lijfje bevestigd, en onderaan de creme rok is een goudkleurige band genaaid. Op de onderrok heb ik ruiten gestikt en daarna een paillet met een kraaltje genaaid waar de draden van de ruiten elkaar kruisen.

Het was nog een aardig priegelwerkje, maar voor een eerste keer ben ik niet ontevreden. Ik heb Teresa als model gevraagd, nadat zij was aangekleed en gekapt, kon de fotosessie beginnen. Hieronder een impressie.

Deze foto geeft de kleuren goed weer

 Vanuit een andere hoek, andere lichtval

 Als een volleerd model

