Het is weer zover. Mijn thee staat koud te worden, ik vergeet mijn koekje op te eten, ik luister niet (goed) naar de huisgenoten, af en toe laat ik van me horen met een zucht en een grom, kortom: ik heb een nieuw project opgepakt. En zoals dat gaat, in de beginfase van nieuwe projecten: ik moet me even goed concentreren om me het één en ander ‘eigen’ te maken.

Wat gaan we dit keer doen? We gaan Kerstballen Breien met Carlos en Arne!

De Scandinavische ontwerpers Arne Nordejet (Noorwegen) en Carlos Zachrison (Zweden) staan bekend om hun gebreide mode-ontwerpen. Vesten, truien, mutsen en sjaals met traditioneel Scandinavische patronen zijn te zien op de catwalk. En nu verschijnt Scandinavisch breiwerk dus ook in de kerstboom. De heren hebben in oktober 2010 het boek ‘Julekuler’ uitgebracht, nu dus in het Nederlands te koop onder de titel “Kerstballen breien met Arne en Carlos”. In september van dit jaar verschijnt in Noorwegen hun tweede boek, “Strikkedukker” (=gebreide poppen). Het woord zegt het al, daarin staan breipatronen voor poppen. FILMPJE!


In Nederland is vooralsnog alleen het boek voor gebreide kerstballen (kerstballen=julekuler) op de markt. Het is een vooral een heel erg leuk boek. Veel foto’s, heldere uitleg, inspirerend en grappig gemaakt. Met één basispatroon en 55 motieven kun je aan de slag om je eigen kerstboom vol te hangen met traditionele maar toch ook zeer originele kerstballen. Het boek is verdeeld in hoofdstukken die de praktische kanten behandelen, wat vertellen over kersttradities in Scandinavië, er zijn teksten uit liedjes en gedichtjes en natuurlijk: patronen. De motieven zijn gerangschikt op soort (ren- en andere dieren, harten, engelenkoor, religieuze motieven, licht).

De mannen zelf vind ik hilarisch, het is een duo dat wat mij betreft het midden houdt tussen Viktor&Rolf en Theo&Thea. Als je zo naar de voorkant van het boek kijkt en ze samen ziet zitten breien op de bank, zie je wat ik bedoel. Zie ze hier in hun ‘natuurlijke’ omgeving, in eigen huis en tuin.

Op internet wordt op verschillende sites gemeld dat de beginnende breister ook veel plezier zal beleven aan deze patronen, maar dat waag ik te betwijfelen. Voor échte beginners vind ik jacquard breien met 4 pennen wel wat hoog gegrepen. Maar daar is wel een oplossing voor: op twee breipennen maken en dan netjes aan elkaar naaien, dat moet te doen zijn voor een brei-noob. Je zou het ook op een rondbreipen (pen aan één stuk) kunnen proberen, al heb ik dat zelf (nog) niet uitgetest.

“Kerstballen breien met Arne en Carlos”, ik vind het een aanrader. Nu te koop en dat is maar goed ook, want als je met kerst de boom vol wilt hebben, is het zaak snel te beginnen. Als je vanaf nu (eerste week september) tot en met de tweede week van december 4 kerstballen per week maakt, dan kun je met Kerst 55 verschillende motieven in de boom hebben, plus één reservebal.

Overigens zijn Arne en Carlos op 5 november op de Kreadoe (2 t/m 6 november) in de Jaarbeurs in Utrecht. Ze zullen workshops kerstballen en poppen breien.

