Ik lees veel en graag, maar ik handwerk ook veel en graag. En mijn tijd is maar beperkt. Keuzes, keuzes, keuzes…. Tot ik het fenomeen luisterboek ‘ontdekte’. Nu hoef ik niet meer te kiezen; terwijl ik aan het handwerken ben, vertelt Herman Koch mij het verhaal van Zomerhuis met zwembad.

Het inspreken van luisterboeken luistert nauw. Degene die voorleest moet een stem hebben die prettig in het gehoor ligt (en wat is ‘prettig’, dat is een kwestie van persoonlijke smaak). Het is ook fijn, als diegene leest op een wijze, als jij het zelf ook zou doen, of waar je je in kunt vinden. Dat wil zeggen, als ik lees, dan ‘hoor’ ik als het ware het verhaal, alsof ik het aan mijzelf voorlees. En als het boek goed geschreven is, dan ‘zie’ ik ook de film. Bij een luisterboek is het belangrijk dat de stem je niet irriteert, dat er geen accent is dat al te veel afleidt van het verhaal (soms past een accent dus wél) en de voorlezer moet het boek goed acteren.

Herman Koch doet dit alles helemaal goed. Vooraf was ik bang, dat ik teveel typetjes van Jiskefet door het verhaal heen zou horen, maar dat is geenzins het geval.

Het verhaal zelf is soms grappig, soms rauw, met zeer plastische beschrijvingen. Het is het verhaal van een huisarts, door hem zelf verteld, die al zijn gedachten eerlijk aan ons, lezers/luisteraars toevertrouwd. Hier volgt de opening van de recensie op NU.nl:

Marc Schlosser is een huisarts met het soort gedachten dat we liever niet kennen. Met onuitgesproken maar expliciete waardeoordelen over overmatige eters, drinkers, rokers, luilakken, hypochonders en zij die washandjes met zeep of scheermessen schuwen.

Na deze ongenadige introductie over zijn patiënten, blijkt Schlosser net zo unverfroren oprecht over vrouwen, acteurs, vakantiegangers en mensen in het algemeen.

Het maakt Marc niet tot een altijd aimabel, maar wel weldadig openhartig personage. Mensen zeggen zelden wat ze denken; auteurs als Koch hebben de gave onze verborgen eigenschappen en drijfveren uit te schrijven.

Over het verdere verloop zal ik niets verklappen, al was het alleen al omdat ik zélf nog niet weet hoe het verder gaat, ik ben pas bij cd 3 (van 9) ….

