Van vrijdag 3 tot en met zondag 5 februari waren de Patchwork- en Quiltdagen in Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen. Vriendin en mede-quiltster Linda en ik zouden er op vrijdag heen gaan. We waren al ingeseind dat het behoorlijk sneeuwde in Noord-Holland, maar we dachten… tja, wat dachten we eigenlijk? Hoe dan ook, we stapten rond half één in Linda’s auto en reden naar Vijfhuizen. Dat klinkt makkelijker dan het was, want we kwamen in de eerste sneeuwbui van 2012 terecht, en het was een behoorlijke. De wegen waren nog niet geveegd of gestrooid, dus het was lastig om te bepalen waar je nou ongeveer zat op de weg. Voor de slagboom van het parkeerterrein hebben we nog even overlegd: doen we het, gaan we naar binnen? Want stel dat de auto insneeuwt op het parkeerterrein…. hoe komen we weg? Maar goed, vrouwen van stavast, meiden van Jan-de-Wit als we zijn (haha) hebben we de gok gewaagd. Kudoos voor Linda, die gereden heeft.

Voor mij was het de eerste keer dat ik de P&Q dagen bezocht. In dezelfde hal was het Creatief Weekend, met stands waar je alles kon zien en kopen voor het maken van sieraden, mozaïeken, kaarten maken, scrapbooken, kortom; als crea-bea kon je er je hart ophalen.

Ons eerste en voornaamste doel was alles rondom het quiltgebeuren. Tussen de rijen met kramen waren ‘tentoonstellingshoekjes’ ingericht, waar prachtige quilts geëxposeerd werden.

Veel ‘bekenden’ op de beurs, dat wil zeggen, zaken die ik al vaker via de website had bezocht. Leuk om de mensen erachter nu eens in levenden lijve te zien en/of te spreken. Veel nieuwe ideeën opgedaan, mooie spullen gezien en uiteraard ook het een en ander gekocht, al had dat met quilten niet veel te maken. Zo heb ik viltpakketjes gekocht van Atelier Pippilotta en stempels van Ludiec. Verder gesproken met onder andere de mensen van Gelrebloem Quiltstoffen en het Quilterspalet (waar ik binnenkort ga leren handquilten). Ook The Stitch Cottage was aanwezig. En er waren nog veel meer stands die er voor mij uitsprongen, zoals Atelier Bep. Bep heeft een heel eigen stijl, die ik erg mooi vind. Of de ontwerpen van Maaike Bakker, echt heel bijzonder.

Wat mij betreft; ik heb inspiratie en ideeën opgedaan op verschillende gebieden. Hieronder wat voorbeelden.

Eén van de pakketjes die ik bij Atelier Pipplotta gekocht heb; Hollands Glorie

Sfeerimpressie van Atelier Bep

Stempel ‘Klaartje/Klara’ van Different Colors, te koop bij Ludiec

Een heel Hollands ontwerp van Maaike Bakker

Minpunt vond ik dat Expo Haarlemmermeer zich niet goed leent voor een beurs als deze, de hal is heel hoog en heeft een enorme oppervlakte, één grote ruimte, zonder scheidingswanden. Het wil maar niet echt gezellig en knus worden, hoeveel mooie quilts je ook ophangt. Maar het grootste probleem vrijdag was dat de verwarming niet werkte. De oplossing met warmtekanonnen liet op zich wachten, dus was het veel te koud in de hal, waardoor alle bezoekers met hun jas aan rondliepen. Even gaan zitten met een kop koffie of een broodje kon je beter kort houden, het was nogal fris op de aluminiumstoeltjes.

Deze foto is waarschijnlijk tijdens een andere beurs gemaakt,
ik had geen fototoestel meegenomen
(overigens zijn alle foto’s bij dit stukje ‘geleend’)

De standhouders hadden soms moeite om hun producten te demonstreren, door koude vingers en of omdat de producten nu eenmaal gemaakt zijn om bij kamertemperatuur gebruikt te worden (bij het stempelen bijvoorbeeld, het was gewoon te koud om de inkt echt lekker te laten ‘pakken’). Ondanks dat, had ik toch een geslaagde en gezellige middag.

Kortom, het was een leuke beurs, zij het op een minder geschikte locatie.

