Ik ben vandaag naar een cursus handquilten geweest, maar dit verslagje is niet bedoeld als een online cursus handquilten. Het is meer voor mezelf bestemd als een soort aantekening, zodat ik (later) terug kan zoeken wat ik vandaag gehoord, gezien en geleerd heb. Als je wilt leren handquilten, zoek dan een cursus bij jou in de buurt. Is nog gezellig ook!

Er liggen inmiddels al wat (delen van) tops te wachten, maar er is er nog niet één gequilt (ofwel doorgepit). Behalve de ‘kippenkwilt‘ die ik op de machine heb gedaan en twee kerstlopertjes (ook op de machine), maar aan handquilten heb ik me tot nu toe nog niet gewaagd. Nu de blokken van de Berries and Bluebirds Quilt steeds verder vorderen, komt ook het moment dat er moet worden nagedacht over het doorpitten (wat niets met slapen te maken heeft).

De B&B leent zich goed voor handquilten, omdat er veel figuurtjes op geappliceerd zijn. Ondanks alle boeken, youtube-filmpjes en ander (digitaal) lesmateriaal dat voorhanden is, voelde ik me te onzeker om er zelfstandig aan te beginnen (wie is hier een perfectionist, ik niet toch?) Gelukkig werd er bij mij in de buurt een cursus handquilten gegeven en vandaag was de eerste les. Het is prettig dat je vragen kunt stellen, van dichtbij kunt zien hoe het in zijn werk gaat en gecorrigeerd kunt worden. Je krijgt ook nuttige tips en adviezen en er wordt gelachen.

Vandaag zaten we met 11 dames rond de tafel en eentje eronder, maar dat mocht, want dat was een hondje. De lessen worden gegeven door Evy van het Quilterspalet. Na twee uur zwoegen had ik nog geen (quilt)steek gezet, maar dat komt omdat de voorbereiding veel tijd vergt.

Om te beginnen moest het patroon worden overgenomen op de bovenste stoflaag. De stof (die gladgestreken van huis was meegekomen) wordt op de tafel geplakt, daaroverheen leg je een sjabloon (ook vastplakken). Dat sjabloon teken je na met een blauwe ‘verdwijnstift’ (dat wil zeggen, de inkt van de stift verdwijnt als de quilt goed gespoeld wordt met water). Er zijn diverse soorten stiften in de handel, maar voor de eerste keer heb ik gekozen voor de blauwe stift. Eén ding mag absoluut niet: als de blauwe inkt eenmaal op je stof zit, mag het niet meer warm gemaakt worden (dus niet strijken) (zelfs niet op de kachel leggen!), want warmte zorgt ervoor dat de inkt als het ware in de stof gebrand wordt.

Na het tekenen wordt de bovenlaag weer van tafel gehaald en wordt de onderste stof op tafel gelegd (goede kant naar beneden) en enigzins ‘opgespannen’ vastgeplakt. Dan komt de tussenlaag (Hobbs 80/20) en daarboven op opnieuw de toplaag. Dit alles wordt weer vastgezet met tape, zodat het niet kan gaan schuiven. Dan worden de drie lagen met lange quiltspelden aan elkaar gespeld, dakpansgewijs (dus je laat de spelden verspringen). Terwijl je hier mee bezig bent, laat je de top op tafel geplakt zitten. Het is in het begin even lastig om de spelden er dan doorheen te krijgen, maar na verloop van tijd lukt het wel.

Dit is een foto van de spelden, ze zitten hier alleen voor de foto in de quilt

Als alles goed gespeld is, ga je rijgen. Het tape kun je verwijderen (of laat een paar hoekjes zitten voor de zekerheid). Je begint met het rijgen van een kruis (streep horizontaal en verticaal door het midden). Begin vanuit het middelpunt te rijgen, dus neem een draad die lang genoeg is, laat een flink stuk liggen en rijg (bijvoorbeeld) vanuit het middelpunt naar rechts, daarna rijg je met het resterend stuk draad vanuit het middelpunt naar links. Hetzelfde doe je vanuit het middelpunt naar boven en naar beneden. Vervolgens rijg je om de 10 á 12 cm een draad ernaast, vanaf de middenlijn naar boven, dan vanaf de middenlijn naar beneden en zo ook naar links en rechts.

Bij het rijgen laat je het werk zo plat mogelijk op de tafel liggen. Gebruik een lange rijgnaald, dat gaat het makkelijkst. Als alles geregen is, kunnen de spelden uit het werk gehaald worden. Je hebt nu je quilt gesandwicht.

En dan begint het daadwerkelijke quilten.  Daarover meer in mijn volgende blog.

Detail van het getekende patroon. De openingen die je in de blauwe lijnen ziet,
quilt je wel. Omdat het een sjabloon is zitten er hier en daar verbindingsstukken
om te voorkomen dat de plastic mal
uit elkaar zou vallen

Dit is een voorbeeld van een plastic sjabloon

