Altijd leuk als tussendoortje, accessoires maken. En in de Veertigdagentijd is het niet moeilijk om een passende kleur te vinden: paars!

Dit sjaaltje brei ik van tricot bandgaren op pennen 5, en het patroon is heel eenvoudig: zes steken opzetten en voortdurend rechte steken breien. Het garen is Can Can (kleur 618) van Lammy Yarns. Met Ondas van Katia krijg je hetzelfde effect.

Het is even wennen hoe je het garen moet gebruiken, je slaat niet de hele draad om de pen als je een steek breit, maar steekt in het band (dat je vantevoren uitrafelt) waardoor je een stukje draad opneemt dat je breit. (klinkt ingewikkeld, maar als je het ziet is het niet zo moeilijk. Hier nog een voorbeeldfilmpje in het Engels)(de Engels dames neemt wel hele dunne steken op, ik heb wat ‘groffer’ gebreid en het resultaat is er niet minder om). De eerste pen is het lastigst, daarna wordt het makkelijker.

Ik heb in één avond 2 bollen Can Can verwerkt, en omdat ik een iets langer sjaaltje wilde heb ik gisteren een bol bij gehaald en ga ik nog wat verder. Hier een foto-impressie.

Can Can (618) van Lammy Yarns

Als je de draad ‘uitrafelt’, zie het er zo uit

Tadaaaaah…. een sjaaltje

