Twee brei-acties maar liefst, allebei voor een goed doel. De eerste actie kwam ik tegen toen ik in De Winkel van Jeannette in Katwijk was. Jeannette heeft pakketjes met daarin twee bollen wol en een patroon, waarmee je muts kunt breien voor een dakloze in Amsterdam. Voor Sinterklaas worden deze mutsen uitgedeeld. Per pakketje betaal je €2,50, waarvan een deel ten goede komt aan de stichting ‘Tot Heil des Volks’. Ik ben met mijn eerste muts bezig, helaas gooide mijn virus de afgelopen dagen roet in het eten, maar ik hoop de muts snel af te kunnen ronden en aan een volgende te beginnen.

Een stuk kleiner worden de mutsjes voor Save the Children.  Naar aanleiding van een (heftig) reclamespotje op tv, surfte ik naar hun site. Op de website ontdekte ik tot mijn vreugde dat ik naast geld doneren nog iets anders kan doen, iets heel praktisch; namelijk mutsjes breien voor kindjes in Centraal-Azië. Meer info over de actie van de site van Save the Children:

Je zult maar geboren worden in een arm land als Tajikistan of Kirgizië. Veel kinderen hebben er geen toekomst, simpelweg omdat ze officieel niet bestaan. De ouders doen geen aangifte van de geboorte van hun baby, waardoor ze geen toegang hebben tot medische zorg, onderwijs en bescherming. Voor baby’s is toegang tot medische zorg juist essentieel om de eerste jaren te overleven.

Save the Children zorgt ervoor dat ouders hun pasgeborene wel registreren. Zo geven we de kinderen een paspoort voor hun toekomst.   U kunt deze kinderen een warm welkom geven door een mutsje te breien en één euro te doneren. Het mutsje helpt een pasgeboren baby warm te houden. Met de euro geeft u een kind een toekomst.

Het zeven stappen plan:

  1. Vraag het patroon aan;
  2. Bestel (desgewenst) een breipakket;
  3. Brei een mutsje;
  4. Deel je mutsje met je online vrienden in de Mutsjesbrij;
  5. Zet een mutsje op je profielfoto met de Mutsjesmaker;
  6. Doneer 1 euro;
  7. Stuur je mutsje(s) op naar Save the Children;

Heeft u vragen? Kijk dan hier op de pagina met veelgestelde vragen.

Aangezien ik nog voldoende wol heb liggen van andere projecten, ga ik zeker aan de slag voor de kinderen in Centraal-Azië. En hopelijk wordt het net zo’n succes als de actie in 2010-2011, toen er mutsjes voor India gebreid zijn.

