De babymutsen vorderen gestaag, ik heb er nu zo’n 10 klaar. Afwerking heeft bij mij helaas niet zo’n prioriteit, dus ze moeten nog wel in elkaar gezet worden. Daarna zal ik ze  fotograferen en op het blog én in de Mutsjesbrij plaatsen.

Vandaag ander handwerk gedaan. Ik had (al enige tijd geleden *bloos bloos*) een prachtig kerstpaneel gekregen van Linda. De stofjes had ik er al bij gezocht/gekocht, maar daarna was er nog niets mee gedaan. Met de Kerst in aantocht vond ik het tijd worden om ermee aan de slag te gaan. Intussen heb ik immers ook leren handquilten bij Evy en Petra van het Quilterspalet en dat is nu precies de techniek die ik nodig heb voor dit prachtige paneel. Ik ben van plan er een wandkleed (wall hanging quilt) van te maken. De totale maat zal ongeveer 90 x 75 cm worden.

Omdat de afbeelding op zich een echte eye-catcher is, heb ik besloten alles er omheen rustig te houden. Geen moeilijke figuren dus. Ik heb blokjes van 8 x 8 cm gesneden (dat is inclusief 2 x 0,5 cm naadtoeslag) en daarvan een rand rondom de afbeelding gemaakt.

Eerst heb ik alle stoffen goed gestreken, daarna de  stof voor de achterkant (de backing) op tafel geplakt met schilderstape. Dan de tussenlaag (de batting, Hobbs 80/20) en daar bovenop de quilttop. De quiltspelden dakpansgewijs in de sandwich gestoken en daarna vanuit het midden gaan rijgen. Het paneel is nu geregen en ik voel mijn rug, dus nu is het tijd om even wat anders te gaan doen.

Maria heeft geen blosje op haar wang, dat is gewoon een quiltspeld.

Voor een uitgebreidere uitleg van het voorbereiden van je quilt voor het doorpitten (quilten), zie mijn artikelen hierover: Ik leer handquilten- De voorbereiding en Ik leer handquilten- Aan de slag. Dit is slechts één van de manieren om je quilt te dubbelen (sandwichen),  op Youtube staan filmpjes met voorbeelden van andere manieren. Kies de manier die bij jou past.  Wordt vervolgd

