Bij Jeanette (van De Winkel van Jeannette) heb ik tijdens een workshop een tas gehaakt met Hoooked Zpagetti (en ja, zo schrijf je dat, dat zijn geen spelfouten). Zpagetti is een dik garen dat gemaakt wordt van ‘restjes’ uit de textielindustrie. Het is er in allerlei dessins, maar ook in effen kleuren, het is verkrijgbaar als gladde draad en als ‘fuzzy’. Er komen steeds meer soorten draad bij, Hoooked kent inmiddels ook Ribbon XL, Fuzzilli en Tubetti.

De tas is gehaakt met haaknaald 12, het model is de zogenaamde ‘dokterstas’. Hiervoor heb je een rechthoekige lap nodig en twee rondjes voor de zijkanten. De rondjes worden aan de rechthoek vastgezet (ook gehaakt) en vervolgens zet je de handvatten (van gerecycled plastic) eraan.

Zpagetti is een zwaar garen, je kunt het niet vergelijken met je gewone haakwerk. Je zult moeten ontdekken wat voor jou het makkelijkst werkt. Ik zit graag aan een tafel, zodat ik het werk daarop kan laten rusten.

Iedere partij is uniek, dus als je aan een groot project wilt gaan beginnen is het verstandig voldoende garen te kopen. Anders zit de kans erin dat je niet meer hetzelfde garen kunt krijgen als blijkt dat je niet voldoende hebt (niet dezelfde dikte, kleur etc). De klos die ik gebruikt heb was van een soort tricot gemaakt, dus elastisch. Daarom heb ik binnenin de tas een stoffen voering aangebracht. Ik hoop op die manier uitzakken van de tas tegen te gaan.

tasje

Intussen worden de baby’s van Centraal-Azië niet vergeten, ik heb vandaag weer 5 mutsjes afgemaakt. De stand is nu 22 mutsjes.

5 mutsjes

Maar ik brei gestaag door, want de actie loopt nog tot eind februari. Je kunt je mutsje(s) sturen naar:

Sam’s Kledingactie voor Save the Children
De Steenbok 11B
5215 MG Den Bosch

