Soms zijn projecten zo groot, dat ze je overweldigen. Al een poos geleden ben ik begonnen met de Berries and Bluebirds quilt van Gail Pan. Vijf van de acht blokken zijn al (een tijd) klaar, maar de laatste drie blokken werden voor mij struikelblokken. Normaliter maak je een blok (een BOM) in zijn geheel af, alvorens aan de volgende beginnen, maar bij deze laatste blokken was ik het spoor een beetje bijster geraakt. Er was van alles ‘half af’ en ik had er eerlijk gezegd al maanden niet naar omgekeken. De drempel om verder te gaan was te hoog.

Tot Linda afgelopen week hier was, de quilt uit haar tas haalde en in de ring zette om te gaan quilten. We zijn samen aan dit project begonnen, inmiddels ligt ze meer dan 3 horden voor op mij. Zij heeft de top al in elkaar gezet, gedubbeld en is aan het (hand)quilten. Voor het idee heb ik haar top voor mijn muur (boven het bankstel) gehouden, om te kijken hoe het eruit zou zien als mijn quilt er (ooit) komt te hangen. En dat was net de boost die ik nodig had.

Ik kreeg er weer zin in. Dus de spullen tevoorschijn gehaald. De evaluatie van wat er nog moest gebeuren, viel mee en tegelijk tegen.  Er ontbraken nog de nodige figuren, zoals een aantal bloemetjes en cirkels. Dus dat viel tegen. Aan de andere kant; ik had de vierkantjes voor de randen allemaal al uitgezocht en dat is een hoop werk. Je moet er namelijk op letten, dat als je de verschillende blokken aan elkaar gaat zetten, er geen ‘dubbele’ vierkantjes voorkomen (2x dezelfde naast of onder elkaar). De afgelopen dagen heb ik gewerkt aan de laatste figuren.

blok-7-8-en-9

Huidige stand van zaken blok 6, 7 en 8

De stand van zaken nu: nog één laatste bloemetje in elkaar zetten en dan zijn alle figuren er. Dan moet ik de volgende horde nemen: de blokken 6, 7 en 8 in elkaar zetten en vervolgens de top in elkaar zetten…. Ik denk nog maar niet na over de horde daarna en de horde dáárna  (te weten: sandwichen en doorpitten), anders raak ik misschien weer ontmoedigd, ik doe het stapje voor stapje.

Per slot van rekening: “Elke dag een draadje is een hemdsmouw in het jaar”

laatste-bloem

Het laatste bloemetje!

