Vandaag was de laatste dag van het Creaweekend dat gehouden werd in Rijswijk. Ik ben er niet geweest dit jaar. Wat heb ik dan wel gedaan dit weekend? Zaterdag zijn manlief en ik naar de film Les Misérables geweest. Hoewel het genre “film van een musical” mij niet echt kan bekoren (Hairspray en Mama Mia vond ik afschuwelijk) heb ik ‘Les Mis’ niet alleen ‘uitgezeten’, maar er zowaar van genoten. Hoewel ik vóór de pauze nog even met de gedachte speelde om er in de pauze vandoor te gaan…. De acteurs zongen hun stukken allemaal zelf en ik was met name onder de indruk van Hugh Jackman en Anne Hathaway in dat opzicht. Helena Bonham Carter en Sascha Baron Cohen zorgden voor een vrolijke noot, in een verder dramatisch verhaal. En ook Russel Crowe heeft me verbaasd, geen idee dat hij ook zong. Kortom, al met al vond ik de film de moeite waard.

Vandaag hebben we gewandeld in het zonnetje en daarna heb ik een cake gebakken. Verder heb ik aan de KK (Kippenkwilt a.k.a. The Chicken Hearted Wallhanging Quilt) gewerkt. En dat, lieve lezers, ging niet geheel van een leien dakje.

Tot nu toe heb ik figuren steeds gemaakt met behulp van freezer paper en deze daarna met de hand op de achtergrond genaaid. Zo heb ik de hele BBB gemaakt en zo ben ik dan ook aan de KK begonnen. Maar sommige figuren bleken lastig te maken (zoals de hanekammen),  ik kreeg ze maar niet netjes. In de winkel in het dorp kreeg ik het advies om met Vliesofix te gaan werken. Dat heb ik gedaan, ik zal hieronder laten zien hoe het werkt.

Om te beginnen, de patroondelen op Vliesofix tekenen
Om te beginnen, de patroondelen op Vliesofix tekenen

Om te beginnen teken je de patroondelen ( in spiegelbeeld) op de papierkant van de Vliesofix. Geen toeslag tekenen. Je knipt ze wel iets ruimer uit en strijkt ze volgens de gebruiksaanwijzing van Vliesofix op de achterkant van de stof.

rood1
Vliesofix patroondeel op de achterkant van de stof leggen.
Papierkant van de Vliesofix boven
rood2
Strijken zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing
Het Vliesofixpatroondeel zit vast. Even laten afkoelen.
De Vliesofix zit aan de stof vast. Even laten afkoelen.

Vervolgens knip je het figuur exact over het getekende randje uit.

knippen
Uitknippen langs de potloodlijn

Vervolgens voorzichtig het achterste (gladde) laagje van de Vliesofix lospeuteren. Er blijft dan een laagje zgn. ‘fusible web’ op je stof achter. Je legt het patroondeel op je achtergrond (goede kant van de stof boven), neemt een natte doek en strijkt het patroondeel (met de natte doek tussen strijkijzer en patroondeel) vast. Na het vaststrijken moet je je werk 20 minuten plat laten liggen om te laten koelen en drogen. LET OP: Vliesofix plakt niet goed op stof die gestreken is met strijkspray (starch), dus nooit strijkspray gebruiken op stoffen waarop je Vliesofix wilt plakken.

Kippenkwilt met de losse onderdelen
Kippenkwilt met de onderdelen vastgestreken

Als de patroondelen vastgestreken zijn, ga je ze vastzetten met naald en draad. Dat kan met de hand of op de machine, met een rechte steek, een zigzagsteek of een festonsteek. Kies wat je zelf het mooiste vindt. Ik heb er voor gekozen dit met de machine te doen, met een rechte steek.

Om er wat volume in te krijgen heb ik voor het doorstikken een sandwich gemaakt, dus eerst leg je een stuk muslin neer, daarop komt de batting en daarop je top. Dan ga je het doorstikken.

kippenkwilt-voor-web
De grote kippen zijn op de oude manier gemaakt, dus (nog) niet doorgestikt

Dus tot zover ben ik vandaag gekomen.

Voordelen van de Vliesofix-methode:
– lastige vormen zijn geen probleem meer
– Het zou sneller moeten werken

Nadelen:
– volgens mijn informant zouden de patroondelen niet rafelen, dankzij de Vliesofix. Nou, kijk maar eens goed…..
– het doorstikken met de machine is precisiewerkje, waar ik relatief lang mee bezig ben geweest
– het werk wordt erg plat door het plakken
– je mag absoluut geen starch gebruiken, de Vliesofix pakt dan niet
– de prijs van Vliesofix, het is een vrij prijzig goedje

Samenvattend: ik zal per project goed beoordelen of ik Vliesofix gebruik. Niet ieder project leent zich hier even goed voor. En een volgende keer ga ik de patroondelen met de festonsteek vastzetten.

Wordt verder vervolgd, want het stuk is nog niet af……

