Vandaag een vrije dag, die ik nuttig wilde besteden. Ik besloot mijn BBB-top te gaan dubbelen (eindelijk!). Zoals ik al eerder beschreef, wilde ik gaan ‘dubbelen met latten’ (voor meer uitleg van die techniek, zie hier).

Ik haalde mijn spullen uit de kast en stalde ze op tafel uit. Daar deed zich al snel probleem 1 voor: de achtergrondstof  bleek te smal. Ooit in een opwelling (en de uitverkoop) gekocht, maar helaas pindakaas; slechts 1.10 m breed, terwijl de top 1.30 m breed is. Dan eerst maar naar de quiltwinkel in het dorp, waar ik gelukkig een mooie brede stof vond.

Thuisgekomen ging het stappenplan voor het dubbelen met latten beginnen, toen zich probleem 2 voordeed: mijn tafel bleek te smal, waardoor de stof aan de zijkanten ‘afhing’ en niet netjes opgerold kon worden om de latten. Dilemma, wat nu? Dan toch maar op de vloer in de huiskamer (wel even stofzuigen, anders wordt het een raggetyquilt). Daar had ik genoeg ruimte, en ik kreeg de top en de achterkant netjes opgerold om de latten.

Vervolgens de achterkant, de batting en de top op elkaar leggen en afrollen, goed gladstrijken en rijgen maar…. Maar ja, omdat de tafel te smal was, durfde ik het niet aan om daar te gaan rijgen. Dat besloot ik ook maar op de grond te doen. Eerst zat ik daarbij op mijn knieën, maar dat hield ik niet lang vol op die harde ondergrond. Dus uiteindelijk heb ik gehurkt als een kikker de hele top geregen. Mét pauzes tussendoor, al was het alleen al om mijn benen te strekken en het maagzuur weer te laten zakken…. Want van dat langdurige hurken kreeg ik ‘het zuur’.

Enfin, het heeft even geduurd, maar uiteindelijk was het dan zover: de BBB-top is gesandwicht (ja, ik heb het opgezocht en zo vervoeg je dit werkwoord). Eindelijk. Nu kan het échte werk beginnen, het handquilten. Enfin, ik ben komend jaar van de straat……

Overzicht van de geregen top
Overzicht van de geregen top

 

Detail
Detail
