Oei oei oei, wat een lange radiostilte op het blog….. Is er al die tijd niets geknutseld door het Uniek Gevogelte? Toch wel. Er is wel degelijk gefröbeld, alleen heb ik niet de tijd genomen om de resultaten te delen. Ik heb dus nog wat in te halen/goed te maken. De vakanties zijn nu écht voorbij, tijd voor een verse start. De komende week zal ik je op de hoogte brengen van de projectjes van de afgelopen tijd.

Om te beginnen: twee dierencadeautjes die ik gemaakt heb, voor mijn neef en nicht(je), Dave en Danique. Beiden jarig in augustus. Voor Dave heb ik een sleutelhanger gemaakt, met een uil van vilt eraan. De onderdelen voor deze uil zijn gesneden door de moeder van een vriendin, die daar een handig apparaat voor heeft. Ik hoefde hem alleen nog in elkaar te zetten, te vullen en er een hanger aan te maken. Et voilà:

Uiltje van vilt voor Dave
Uiltje van vilt voor Dave

Vlak voor de verjaardag van Danique kwam de Cross Stitcher van augustus in de Nederlandse winkels en daarin stond een purrrrfect cadeautje voor haar; de Pretty Kitty broche. Ze houdt erg van dieren en met name katten zijn favoriet. De broche wordt gemaakt van vilt, met daarop in kruissteek een kattenkopje geborduurd. Omdat je geen stramien hebt als je op vilt borduurt, heb ik daarvoor soluble canvas gebruikt. Dit kunststof naai je op de stof die je wilt borduren en dient als hulp bij tellen en borduren. Nadat je klaar bent, los je in een warm sopje het plastic op en blijft er een keurig borduurwerkje over. Een foto-impressie:

Soluble Canvas van DMC
Soluble Canvas van DMC
Cross Stitcher van augustus 2013. Het soluble canvas is op het vilt vastgenaaid.
Het vilt ligt op de Cross Stitcher van augustus 2013. Het soluble canvas is al op het vilt genaaid.
Op deze foto is duidelijk zichtbaar wat het nut van soluble canvas is
Op deze foto kun je zien wat het nut van soluble canvas is
Prrrretty Kitty
Prrrretty Kitty
Weken in een bakje met lauw sop
Weken in een bakje met lauw sop

Na het weken van de soluble canvas moet je je werk goed uitspoelen, en dan laten drogen. Eenmaal droog heb ik de vorm van het kattenhoofd nageknipt en een achterkant in dezelfde vorm. Op de achterkant heb ik de naam van de jarige geborduurd en een brochespeld genaaid. Om de bevestiging van de speld netjes af te werken heb ik er een klein stukje vilt overheen genaaid. De twee delen van Pretty Kitty worden met een dekensteek op elkaar genaaid. Ik heb er een lusje van roze lint aan gemaakt, zodat hij niet alleen als broche, maar ook als hanger gebruikt kan worden. Voordat ik hem rondom sloot, heb ik de broche een pietsie opgevuld. Toen de kop rondom dichtgenaaid was, kreeg poes een strik en een belletje om haar nek.

Kattenkopje is op maat geknipt, op de achterkant  is een speldje gemaakt
Kattenkopje is op maat geknipt, op de achterkant is een speldje gemaakt
Nog een beetje vulling erin
Nog een beetje vulling erin
En dit is het eindresultaat
En dit is het eindresultaat
