Afgelopen zomer heb ik ook een breiwerk op de pennen gehad. Een poncho (tjonge, wie had dat verwacht?). Dit keer van een hele fijne en zachte wol, de Lana Grossa Spring (met 15% cashmere, dat maakt hem zo zacht). De poncho wordt gebreid op rondbreipennen, je begint aan de onderkant (met 378 steken maar liefst) en je breit langzaam maar zeker naar boven toe. Onderweg worden er op twee plaatsen in elke toer steken samengebreid en dat maakt dat er een V-vorm ontstaat.

De rondbreinaalden die ik gebruikt heb, zijn Lana Grossa Vario Nadel. Voordeel van deze naalden is, dat je de naaldpunten en de draad die ertussen zit, los kunt kopen. Omdat de poncho naarmate het werk vordert, steeds smaller toeloopt, heb je op een bepaald moment een kortere draad nodig. Ik heb naaldpunten 5,5 gebruikt en draadlengtes 120 cm en 60 cm. De draden worden door middel van schroefdraad aan de naaldpunten bevestigd. Ik heb geen last gehad van de ‘naad’ tijdens het breien.

Losse naaldpunten en draden
Losse naaldpunten en draden

De kleuren die ik heb gebruikt zijn Lana Grossa Spring groen (13), lichtgrijs (14), sering (07), zand (08), leigrijs (12) en mandarijn (09).

Kleurkaart Lana Grossa Spring
Kleurkaart Lana Grossa Spring

Onderaan de rand komen franjes. Daarvoor knip je per franje 4 draden van 33 cm lang, die je met een haaknaald aan de rand bevestigt. Om de benodigde draden met dezelfde lengte te krijgen, kun je de werkdraad om ‘mal’ wikkelen, bijvoorbeeld een plankje of een stevig stuk karton van de juiste breedte. Je knipt de draden dan aan één of beide kanten door (al naar gelang de lengte die je nodig hebt) en dan heb je je franjedraadjes. Zelf heb ik een boek gebruikt, de kast staat er vol mee, dus na even zoeken had ik er eentje met de juiste breedte gevonden.

Draad om het boek wikkelen en voorzichtig openknippen
Draad om het boek wikkelen en voorzichtig openknippen
Doorknippen en voliá
Doorknippen en voliá

De draadjes heb ik gesorteerd en gebundeld klaargelegd, om ze vervolgens met een haaknaald aan de ponchorand te bevestigen.

franjes-in-uitvoering-webve
Ik heb gekozen voor acht draden per franje (2×4) maar je kunt de franje zo vol maken als je zelf wilt
Op regelmatige afstand een bosje vastknopen
Op regelmatige afstand een bosje vastknopen

Als alle franjes aan de poncho zitten, moeten ze op dezelfde lengte worden afgeknipt. Dit vond ik een uitdaging. Vroeger heb ik verschillende keren mijn pony zelf geknipt, maar dat was niet zo’n succes. Ik heb een meetlat genomen, alles langs de rand van de tafel gelegd en met de grootste schaar die ik in huis had (tevens een van de scherpste) langs de rand van de tafel afgeknipt.

Zo worden alle franjes ongeveer even lang
Zo worden alle franjes ongeveer even lang

Uiteindelijk resultaat:

Een heerlijke zachte en toch verrassend warme poncho
Een heerlijke zachte en toch verrassend warme poncho
