Nu het buiten steeds vaker guur en nat is en het eerder donker wordt, krijg ik vanzelf zin in een handwerkproject dat bij de herfst past. Voor mij is dat een breiproject. Nu heb ik al eerder verschillende poncho’s gebreid, en hoewel die erg handig zijn en momenteel een echt mode-item, komt er een moment waarop je wel genoeg poncho’s hebt liggen. Mutsen draag ik zelf niet, die brei ik vooral voor anderen en daarbij; ik ben aan een groter project (dan een muts) toe. Dus wat ligt er dan voor de hand? Juist, een vest.

De voorpret begon al in De Winkel van Jeanette in Katwijk. Eerst een korte ‘show and tell’, waarbij ik haar liet zien wat ik gemaakt met de wol die ik er het laatst had gekocht. Daarna plannen smeden; ik wist dus dat ik een vest wilde gaan maken, maar verder had ik nog geen idee. Dus een breiboek erbij en dan maar bladeren.

Lana Grossa Filati herfst/winter
Lana Grossa Filati herfst/winter

Verschillende patronen in overweging nemen, de diverse soorten wol die erbij horen bekijken (en vooral: betasten!). De wolkeuze is een belangrijk onderdeel van het proces, ik koop liever echt goede wol, die iets meer kost, want je hebt dan ook veel langer plezier van je breisel. Met wol van de Aldi of de Zeeman kun je ongetwijfeld leuke dingen doen, maar het is toch zonde van alle tijd die je investeert in het breien van een groot project als de kwaliteit minder is. Uiteindelijk was ik eruit: dát model wordt het en met díe wol (Fiore van Lana Grossa). Maar dan komt de hamvraag: in welke kleur?

Enkele kleuren van Fiore
Enkele kleuren van Fiore

Enfin, uiteindelijk stond ik buiten met een tas vol wol en het breiboek. Breipennen had ik niet nodig, als er rechte naalden nodig zijn, heb ik er voldoende, in alle mogelijke maten. De voorpret gaat thuis verder, het breiboek nog eens rustig doorbladeren, het patroon alvast goed doornemen, nog eens aan de wol voelen en proberen je alvast een voorstelling te maken van het resultaat. Eigenlijk is de voorpret zo leuk, dat ik het moment dat ik steken voor het eerste pand ga opzetten, even voor me uitschuif. Eerst nog een proeflapje maken, om alvast het materiaal te leren kennen en te zien of ik het juiste formaat krijg. Heerlijk is dat, die korte periode voordat je aan het echte werk begint.
Wordt vervolgd–

