Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze kaarten heb gemaakt.

Toen Monseigneur Van Luyn afscheid nam als bisschop van Rotterdam heb ik voor hem een kaart geborduurd. Omdat hij lid van de orde der Salesianen (van Don Bosco, SDB), is op deze kaart Don (Giovanni) Bosco afgebeeld.

Don Bosco werkte voor straatjongens in Turijn, hij zorgde dat er zicht kwam op een toekomst voor de ontmoedigde jongeren.

Het patroon komt van de site ‘Heiligen in kruissteek’.  Ik heb wat wijzigingen aangebracht, zo stond Don Bosco oorspronkelijk afgebeeld met 3 jongetjes, ik heb er twee jongens en één meisje van gemaakt. Niet historisch verantwoord, maar onder de noemer ‘artistieke vrijheid’ kun je je wel het een en ander permitteren, vind ik. Zelf heb ik jarenlang op een Don Bosco ‘meidenclub’ gezeten en ik vond dat erg leuk.  Elke week fietsten we naar ‘de bunker’, om daar te knutselen (een échte bunker uit WOII dus) .

De Salesianen hebben de 3 s-en hoog in het vaandel: Soberheid, Solidarteit enSpiritualiteit. Deze leuzen heb ik rondom Don Bosco geborduurd.

Tijdens een afscheidsdiner de kaart aan de bisschop overhandigd.

Uitleg werkzaamheden

Ik werk graag met een borduurring, de ring die ik voor dit projectje heb gebruikt was 15 cm in doorsnee. De stof voor de kaart was kleiner, daarom heb ik het werkstuk vergroot, door een rand om de stof te naaien. Ik heb de borduurstof eerst op het roze lapje genaaid en daarna de roze stof aan de achterkant opengeknipt, zodat de stof niet mee genomen zou worden tijdens het borduren.

Het is met een grove zigzagsteek vastgezet, zodat het na afloop weer makkelijk te verwijderen is.

————————————————————————

Nog een patroonheilige in kruissteek

Felicitatiekaart Monseigneur Van den Hende, die bisschop Van Luyn opvolgde. Met op de voorzijde de patroonheilige van het bisdom, de heilige Laurentius. Het patroon heb ik gevonden op de site ‘Heiligen in kruissteek‘. Ik heb het een klein beetje aangepast, door hier en daar wat lijntjes toe te voegen en geen zwarte omlijning te gebruiken.

Laurentius was diaken, daarom wordt hij afgebeeld met dalmatiek (kledingstuk van diakens), verder met een rooster; met het heilig boek en de martelaarspalm. Het rooster verwijst naar de overlevering dat keizer Valerianus hem zou hebben laten folteren, vastgebonden op een rooster boven vuur. Meer over Laurentius en andere heiligen is te vinden op de site van pater Dries van den Akker s.j., heiligenkenner bij uitstek.

