Voor de inrichting van een rattenkooi zijn een hoop leuke patronen te vinden. Zo ontdekte ik op de site van Jollyrats een tutorial van Feline, voor het haken van een rond huisje (ik noem het de ‘nestmand’) van Zpagetti. Het garen Zpagetti welteverstaan, een nest gehaakt van spaghetti is binnen de kortste keren verorberd.

Zpagetti is één van de garens die verkocht wordt door Hoooked, de eerste die met dit specifieke dikke haakgaren op de markt kwam. De garens van Hoooked worden gemaakt van gerecycled materiaal uit de mode-industrie. Het is een elastisch, extra large garen, uitermate geschikt voor het haken en breien van tassen en woonaccessoires. En ook een rat heeft vast wel zin in een mooi woonaccessoire, dus aan de slag maar. Ik heb een bamboe haaknaald maat 10 gebruikt en het originele Zpagetti-garen. Er zijn inmiddels vele (goedkope) imitaties op de markt, maar ik maak me zorgen over de kwaliteit daarvan. Je moet er niet aan denken dat er onverhoopt iets giftigs in blijkt te zitten (denk aan de imitatie Scoobydoo touwtjes), of dat het afgeeft als het nat wordt (wat niet ondenkbaar is, als ratten het gaan gebruiken). Zpagetti is wasbaar, ook niet onbelangrijk.

Hier kan ik nog alle kanten op, ook een fruitschaal behoort nog tot de mogelijkheden
Hier kan ik nog alle kanten op, ook een fruitschaal behoort nog tot de mogelijkheden
Dit is het resultaat van de nestmand
Dit is het resultaat van de nestmand

Nu alleen nog een ophangsysteem fröbelen en dan kunnen de heren komen!

 

 

