Feestdagen en jaargetijden inspireren tot nieuwe projecten. Terwijl ik bezig was met de KippenKwilt (Pasen), kreeg ik inspiratie voor een (bijpassende) krans (Lente). De kleuren van het haakgaren zijn feller dan de kleuren van de quiltstof, maar je kunt beide projecten in dezelfde ruimte hangen zonder dat het vloekt.

Het idee voor een gehaakte krans is simpel. Wat je nodig hebt, is een styropor ring, wat bolletjes haakkatoen (ik heb SMC Catania gebruikt) en een haaknaald (in dit geval maat 2,5).

Het is een heel eenvoudig patroon, je haakt een ketting van ongeveer 30-33 lossen. De exacte lengte van de ketting is afhankelijk van de dikte van het katoen, de grootte van je haaknaald en hoe vast of los je haakt (en de maat van de ring die je hebt). Als jouw ketting maar om de ring heen past. Dan haak je met vasten een langwerpige lap, waarbij je naar eigen inzicht de kleuren kunt verdelen. Je maakt de lap zo lang dat deze om de krans past. Als hij klaar is vouw je hem om je krans en naai je hem aan de achterkant vast. Geschikt voor beginnende haaksters, want je hoeft niet te meerderen of minderen.

Vervolgens bedenk je hoe je de krans wilt versieren. Ik heb bloemen in verschillende maten gehaakt en die met kopspelden vastgestoken. Voordeel hiervan is, dat je ontwerp niet voor altijd vaststaat. Als ik de krans wil veranderen, kan ik de bloemen eenvoudig op een andere plek vaststeken. Ik kan ook besluiten er nog bloemen bij te maken en de krans helemaal vol te maken. Alles kan, je kunt hem naar eigen smaak indelen en aanpassen. Ik had van Pasen nog twee vogeltjes over, die zitten nu op de krans te broeden. Natuurlijk kun je ook zelf vogeltjes haken.

Eerder heb ik al een KerstKrans gehaakt. Leuke voorbeelden van kransen vind je op bijvoorbeeld Attic24 of bij EchtStudio. Bij EchtStudio is reuze veel keuze in kleuren haakkatoen en accessoires.

Gehaakte lentekrans in vrolijke kleuren
Gehaakte lentekrans in vrolijke kleuren
Met enige aanpassingen
Met enige aanpassingen (extra blommen)
