Vooral bij onze oosterburen een bekend persoon: Frau Antje, het kaasmeisje uit Holland. Frau Antje werd in 1961 door de Nederlandse Zuivel Organisatie (toen nog het Nederlands Zuivelbureau) bedacht, om Nederlandse zuivel in Duitsland te promoten. Door de vele reclames op televisie, in kranten en tijdschriften werd Antje  in (West) Duitsland zó bekend, dat begin jaren ’80 maar liefst 90% van de West-Duitsers haar kende.

Deze gehaakte Frau Antje komt uit het boekje Ik Hou van Holland & Haken, van Christel Krukkert. In het boek staan een aantal bekende Nederlandse figuren, zoals koning Willem Alexander en koningin Maxima, prinses Beatrix, André Hazes, Rembrandt van Rijn, maar ook Sinterklaas en Zwarte Piet. Ook typisch Nederlandse symbolen, zoals Delfts Blauw, een vuurtoren, een oranje leeuwtje en een molen zijn terug te vinden in het boek. De beschrijvingen zijn duidelijk en ook de basisbeginselen van het haken worden uitgelegd. Toch is enige haakervaring een pré, als je met de figuren uit het boek aan de slag wilt.

Inhoudsopgave 'Ik hou van Holland & Haken'
Inhoudsopgave ‘Ik hou van Holland & Haken’

Ik heb Antje gehaakt met Catania van SMC en haaknaald 2,5.

Frau Antje met een Goudse kaas on der de arm
Frau Antje met een Goudse kaas onder de arm
Frau Antje von hinten
Tot aan het rode omslagdoekje aan toe, aan alle details is gedacht

In de tijd dat ik in Alkmaar woonde heb ik de kaasmarkt en het kaasmuseum meer dan eens bezocht. Ook daar lopen nog steeds kaasmeisjes rond. Tenslotte is het kaasmeisje Frau Antje ‘Hollandser dan kaas’.

 

