Wie jonge kinderen had in de jaren ’90 kent het deuntje van de serie Pokémon ongetwijfeld. De tekst? Geen idee. Maar het eindigde heel pakkend met: “Gotta catch ‘em all….Pokémon!!”

En dat was natuurlijk precies de bedoeling van de heren marketeers; dat de kinderen alle Pokémons gingen ‘vangen’.

De Pokémons van de eerste generatie (150 stuks) konden mijn kinderen waarschijnlijk nog wel opnoemen, inmiddels zijn er 718 stuks (and counting). Er is een anime-televisieserie, een ruilkaartenspel, spellen voor de diverse Nintendo’s,  films en een mangastrip. De serie wordt nog steeds uitgezonden.

Kleine kinderen worden groot, maar de aantrekkingskracht van één van de eerste grote hypes in hun leven is nog niet over. Want toen de heren onlangs online gehaakte Pokémons ontdekten……..

Nu werk ik uit principe nooit ‘in opdracht’, maar ja, zeg maar eens ‘nee’ tegen zulke lieve snoetjes……. Ik was dus wel bereid om iets te gaan haken. Nu ben ik ook niet gek, ik dacht; ik start met een makkelijk item. Dus heb ik twee Pokéballs gehaakt.

Gotta catch 'em all....Pokémon!!
Gotta catch ‘em all….Pokémon!!

Nederlandse haakpatronen van Pokémon (of beter nog: amigurumi Pokémon) zijn lastig te vinden, dus zal ik eerst nog wat vertaalwerk moeten doen om figuurtjes te kunnen m(h)aken. Maar dat er van alles in omloop is blijkt wel uit onderstaande foto’s:

Amigurumi figuurtjes van Pokémon
Amigurumi figuurtjes van Pokémon

Ja, ja, gotta crochet them all…..

