Al eerder heb ik hoesjes van viltwol gebreid voor mijn mobiel en daar ben ik zeer tevreden over. Ik kan mijn mobiel in mijn handtas doen, zonder dat ik bang hoef te zijn voor krassen en met zo’n wollen hoesje er omheen, vind ik hem ook altijd snel terug. (je wilt niet weten wat er soms allemaal in die tas rondzwerft).

Nu heb ik een e-reader, en ook die gaat regelmatig mee in de tas. Die kwam al inclusief  hoesje, dus hij is al enigszins beschermd, maar ik wilde er een extra laag omheen. Dus bij Jeanette in Katwijk mooie wol gekocht, Lei Regazza van Lana Grossa, in de kleuren blauw (028), lichtgrijs (034), oranje (038), groen (043) en rood (039).

Vervolgens is het simpel, je breit een rechte lap, waar je een hoes van naait, die 30 tot 40% groter is dan het formaat wat je uiteindelijk nodig hebt. Het is verstandig om vooraf een proeflapje te breien, dat rekent wat makkelijker…. Enfin, het blijft een beetje een gok, maar als je de hoes(jes) gebreid hebt, ziet het er in eerste instantie zo uit:

vilten-hoesjes-fase-1

Vervolgens gaan de wollen hoesjes  in de wasmachine, op 40 graden bij een normaal wasprogramma met lage waterstand. Een beetje fijnwasmiddel gebruiken.Voor een beter ‘wolkeffect’ doe je er wat andere spullen bij, zelf doe ik er (oude) handdoeken bij en 2 kleurdoekjes (de wol geeft namelijk af).  Tenslotte centrifugeren, het breiwerk in model trekken en tijdens het drogen het model af en toe controleren. Als het werkstuk na het wassen nog te groot is, was je het nog een keer. En dan gebeurt er dit:

Gekrompen breiwerk
Gekrompen breiwerk

De hoesjes zijn dik en stevig geworden.

Dik en stevig
Dik en stevig

Dus nu heb ik voor mijn mobiel en e-reader bijpassende hoesjes en kunnen ze veilig mee in de tas.

Handig in de tas
Handig in de tas
