Iedereen gaat mobiel. Zelfs mijn nichtje heeft inmiddels een iPhone 3. Misschien niet nieuw, maar toch, ze heeft wél mooi een iPhone. Dat kon ik niet zeggen op haar leeftijd. (Steve Jobs had Apple nog niet opgericht in dat jaar, maar dat terzijde).

Dus ze heeft een iPhone, maar wat ze nog niet heeft, is een hoesje voor haar telefoon. Nu is tante Maike niet voor een kleintje vervaard, dus ik heb aangeboden om er één te haken.

De jongedame mocht zelf een keuze maken uit de kleuren in mijn katoencollectie. Het werd een combinatie van roze en wit, Catania katoen in dezelfde kleuren waarvan ik eerder een kussen voor haar heb gehaakt.

Alleen, klein probleempje : ik heb geen iPhone 3 in huis en nichtjelief had hem niet bij zich. Hoe ga ik dan checken of dat past allemaal? Enfin, Google is geduldig, dus al snel had ik de formaten van een iPhone 3 te pakken: 115,5 mm x 62,1 mm x 12,3 mm. Dat was stap één. Nu nog een dummy in dezelfde maten vinden.

Eerst mijn eigen telefoon maar eens opmeten, maar die kwam niet in de buurt. Ook de telefoons van huisgenoten waren niet van het juiste formaat.

Achter in een kast vond ik een toestel dat uit nostalgische overwegingen was blijven liggen, een PalmOne van Treo. Die is weliswaar iets minder breed en een stukje dikker, maar wat bleek, de totale omtrek van de PalmOne en de iPhone 3 bleken overeen te komen. De hoogte ook, dus nu was er een pasmodel aanwezig. Tot zover de eerste stap in het proces.

Zoek maar uit, er zit er vast wel één bij die past.....
Zoek maar uit, er zit er vast wel één bij die past…..

Op internet vond ik een handig filmpje, over het haken van hoesjes. Kijk hier naar het filmpje ‘Hoesje Haken’ door Handwerkles. Dat heeft me geholpen om de bodem op te zetten en de (hopelijk) juiste breedte te krijgen. En daarna was het een kwestie van doorhaken, tot de juiste hoogte bereikt was.

Om een sluiting te maken, heb ik een flapje gehaakt dat sluit om een knoop. Als decoratie heb ik een Afrikaanse Bloem gemaakt (variatie op de Granny Square). Toen alles in elkaar genaaid was, had ik het gevoel dat het nog niet helemaal ‘af’ was….. wat lintjes en hangertjes voor de finishing touch, dat leek me wel wat. Online vond ik bij ’t Kralenstulpje leuke letterkralen, die heb ik besteld en zodra ze binnen waren kon ik aan de slag.

Detail: 'handmade with love'
Detail: ‘handmade with love’

Nu is het niet zo, dat ik de naam van mijn nichtje niet mooi vindt, integendeel. Maar hadden mijn zus en zwager hun dochter Kim genoemd, dan was de naamhanger sneller klaar geweest. Het was voor mij de eerste keer dat ik zoiets ging maken en tot drie keer toe heb ik de naam geregen en weer uitgehaald, omdat het resultaat niet naar mijn zin was. Tussen de rijgsessies door moet er een kraaltje AWOL* gegaan zijn. Toen ik namelijk eindelijk tevreden was en afgehecht had, ontdekte ik ergens weggekropen tussen wat rommeltjes op de tafel, stilletjes verscholen de letter U. De deserteur!

* AWOL: Absent Without (Official) Leave

Voor die avond was ik er wel even klaar mee, dus heb ik alles opzij gelegd om er op een ander moment, wanneer ik weer fitter was, mee verder te gaan. Een paar dagen later had ik weer tijd en toen was het aan het eind van de avond dan ook klaar.

Dus, eind goed al goed? Dat is even afwachten. Want er kleven natuurlijk risico’s aan het haken van maatwerk, als je de betreffende telefoon niet bij de hand hebt. We wachten in spanning af. Inmiddels goed bericht: het hoesje past!

Voorkant
Voorkant
Achterkant met de Afrikaanse Bloem
Achterkant met de Afrikaanse Bloem

 

