Bij ons thuis lopen ratten over de bank. En nee, de ongediertebestrijding hoeft er niet aan te pas te komen, het zijn namelijk onze huisdieren, de Q-mannen. Nu zijn de Q-mannen veel dingen, behalve…..waterdicht. Ze laten wel eens een druppeltje plas vallen hier en daar. Om te voorkomen dat het bankstel hierdoor al te zeer gaat rieken, dekken we hem af met doeken die in de was kunnen.

De eerste sets beschermdoeken maakte ik uit dekbedovertrekken en een hoeslaken. Het werkt prima, maar door het vele wassen beginnen de huidige doeken wat sleets te worden. Tijd voor iets nieuws dus.

Op naar de Ikea, daar waren de plaids in de aanbieding. Ik had uitgerekend dat ik met drie plaids klaar zou zijn. Maar helaas, de betreffende plaids waren niet van de kwaliteit die ik zocht voor dit doel. Dikkere plaids kwamen te zeer boven mijn begroting. Wat nu?

Gelukkig heeft Ikea een heel assortiment gordijnstof, niet al te duur en van een stevige kwaliteit. Ikea is voordelig, omdat je veel dingen zelf doet. Meubels vervoer je zelf en zet je zelf in elkaar en ook met het afmeten en knippen van stof wordt zelfstandigheid van de klant verwacht. Voor je gordijnstof ga je als volgt te werk: je kiest de stof uit, haalt de betreffende rol uit het rek, brengt deze naar de kniptafel, meet de benodigde hoeveelheid af en knipt de stof af (wel recht natuurlijk, nog een hele kunst), waarna je de stof opvouwt tot een handzaam pakket en de rol weer terug in het rek legt.

Ikea stoffen
Ikea stoffen

 

Dan ga je op zoek naar een medewerker om de stof in te laten pakken en te prijzen. Tussen alle kleurrijke textiel was het nog even zoeken naar iemand in een geel bloesje, een soort ‘Where’s Waldo’ in de Ikea dus. Enfin, toen ik de betreffende medewerkster gespot had, nam zij de baal stof van mij over, legde deze op een weegschaal en vergeleek het door mij opgegeven aantal meters met het gewicht. Dat bleek te kloppen, dus nadat ik een prijssticker had gekregen, kon ik mijn weg vervolgen. (deze sticker werd op de stof geplakt welteverstaan, niet op mij). De stof die ik gekocht heb komt uit de Stockholmserie.

Thuisgekomen heb ik eerst voorbereidingen getroffen, zo heb ik op de keukentafel die ik als werkblad gebruik, met schilderstape een streep geplakt op 1 meter van de rand. Op die manier kun je makkelijker meten.

1 meter
1 meter

Met een snijmat, een meetlat en een rolmes heb ik de stukken op maat gesneden.

Met een rolmes de lap snijden
Met een rolmes de lap snijden

Alle randen van de lappen heb ik met een zigzagsteek omgewerkt. De randen die achter de bank komen met een klein zoompje afgewerkt.

Zigzaggen en zomen
Zigzaggen en zomen

Hoewel ik een naald voor dikke stof in de machine had gedaan, kon ik niet voorkomen dat deze stukging

Krom
Krom

In het deel dat aan de voorkant (dus in het zicht) komt te zitten, heb ik een brede zoom gemaakt.

Grote zoom
Grote zoom

Nu nog even strijken

Strijken
Strijken

En voilá, het eindresultaat:

Bankstel
Bankstel
