Vlak voor Quibus geopereerd zou worden, besloot ik even snel een ‘bonding pouch’ te maken. Het patroon (niveau: zeer eenvoudig) heb ik van ‘Vonda Z.’ *

De avond voor de operatie schoof ik achter de naaimachine. Het was zo’n makkelijk patroon, dat ik niet begreep waarom het zweet me uitbrak tijdens het maken van de pouch. Achteraf bleek dat ik griep kreeg. Inmiddels zitten op we dag 9 van de griep, het gaat met kleine stapjes vooruit, maar ‘beter’ ben ik nog niet. Hoe dan ook, ondanks de koorts is de pouch gelukt.

Een bonding pouch is een soort tasje, dat je om je nek kunt doen en waar je de rat in kunt meedragen. Ze vinden het wonderwel nog leuk ook, of ze het meedragen echt zien zitten weet ik niet, maar op schoot of op de bank in het tasje zitten vinden ze wel gezellig.

Quibus in de Qnuffeltas
Quibus in de Qnuffeltas

Toen ik op zoek was naar bonding pouches, kwam ik veel pagina’s over “bonding pouches voor sugargliders” tegen. WUT? Wat is een sugarglider? Na wat zoekwerk ontdekte ik, dat dit diertje in Nederland een suikereekhoorn wordt genoemd (wat geen correcte benaming is, de sugarglider is een buideldier en geen eekhoorn)  en binnenkort zal worden besloten per wanneer het verboden wordt om ze te houden als huisdier (dit zou 1 januari 214 ingaan, later werd dat 1 juli, nu is de verwachting 2015). Ook in andere landen, bijvoorbeeld België en delen van Australië en Amerika is de sugarglider ‘verboden’.

SUIKEREEKHOORN – Buideldier, algemeen voorkomend in lichte bosgebieden in Oost- en Noord-Australië. Als huisdier toenemend populair, door zijn uitstraling van levende knuffel. Dankt zijn naam aan zijn voorkeur voor zoetigheid als rijp fruit en nectar (in het Engels worden ze honey- of sugargliders genoemd). Aan de zijkanten van het lichaam, tussen voor- en achterpoten, bevinden zich huidplooien die als vlieghuid fungeren wanneer het dier de poten strekt. In deze positie kunnen ze glijvluchten tot 50 tot 60 meter maken.

De diertjes zijn lastig om te onderhouden. Sugargliders zijn nachtdieren, die zich niet overdag of in de schemering laten zien. Ze hebben zeer gevoelige ogen, het licht van een zaklantaarn is voor hen al haast te fel. Veel zul je ze dus niet zien. Verder kunnen ze, ondanks hun geringe afmeting, ontzettend veel kabaal maken en aangezien het nachtdieren zijn gebeurt dat vooral als de mens probeert te slapen. Daarnaast communiceert de sugarglider via geur en bakent hij zijn nesthol en territorium af met urine. Het verblijf zal dus behoorlijk stinken. Tot slot is de levensverwachting van een dier in gevangenschap rond de 12 jaar.

Tot zover dit zijpad over de sugargliders. Het was leuk om er iets meer over te weten te komen, maar nu gaan we weer terug naar de tamme ratten, die gelukkig nog steeds gehouden mogen worden als huisdier. Quibus is tevreden over zijn qnuffeltas, hij slaapt er graag in.

Tevreden gebruiker
Tevreden gebruiker

* Als je de patronen van Vonda Z. zoekt, google dan op de woorden: “Tutorials for Common Rat Hammocks and Accessories”. Je komt dan bij een vrij groot PDF document met allerlei leuke patronen voor ratten. Ik verwijs liever niet door naar de directe link op deze pagina, omdat het een lange laadtijd heeft.

