Vorig jaar waren ze een hit, de MyBoshi mutsen. Ze zijn lekker warm en zacht, er zijn veel kleuren wol te koop, het is nooit weg om er eentje (of meerdere) te hebben voor de winter.

Hoewel ik vorig jaar 4 mutsen heb gehaakt (niet allemaal voor mezelf), moest ik toch weer even goed nadenken toen ik aan een nieuwe muts begon. Niet de techniek van het haken was weggezakt, maar het foefje voor een mooie kleurwissel was ik wel kwijt.

Kleurwissel zo netjes mogelijk weggewerkt
De kleurwissel is zo netjes mogelijk weggewerkt.

Gelukkig bestaat er zoiets als internet en beter nog: daarop kun je naar Youtube gaan en wat nóg fijner is; er zijn hobbyisten die het leuk vinden om hun kennis te delen via dit medium. Met name de filmpjes van Antoinet van www.haakenbreishop.nl over het haken van MyBoshi mutsen, zijn een eyeopener.

Allereerst is er de basisvideo, hoe je een MyBoshi muts start, door middel van de ‘normale’ magic loop:

Als je een mooie kleurwissel wilt, heeft Antoinet ook een goede tip, dat was het filmpje waar ik naar op zoek was:

En zo zit ik dan mee te haken:

Laptop aan, haaknaald en wol erbij en aanhaken maar
Laptop aan, haaknaald en wol erbij en aanhaken maar

Er is een truc voor een eenvoudigere magic loop, ik heb hem uitgeprobeerd, maar ik vond het niet zo mooi en stevig, dus ik houd het liever bij de gewone magic loop. Maar voor wie er nieuwsgierig naar is: hier het filmpje:

En als laatste, een tutorial voor het starten van een haarband, want dat is nog wel een  kunstje op zich:

Tja, internet heeft duistere kanten, maar gelukkig ook nuttige en brave kanten 🙂 Ik probeer zoveel mogelijk te genieten van de goede kanten.

 

