Er zijn de laatste tijd weinig vorderingen op handwerkgebied, als gevolg van een gemene virusinfectie, waar ik al enkele weken ‘zoet’ mee ben. Door de klachten kon er niet worden gehandwerkt of gelezen worden……..Laten dat nu net mijn hobby’s zijn. Intussen gaat het beter, en langzaam krijg ik ook weer een gezonde honger naar nieuwe projecten.

En dat is maar goed ook, want  ik heb iets stoms gedaan….. In 2012 heb ik een heerlijke poncho gebreid, van Lang Yarns Mosaico. De afgelopen zomer lag deze gevouwen in een hoekje en met de herfst in aantocht leek het me een goed idee om hem even op te frissen. Dus ging hij in de wasmachine, op het wolwasprogramma op 15 graden. Nadat het programma afgelopen was, kwam hij uit de machine en….. stonk! (terwijl hij eigenlijk niet eens rook voor ik hem waste). Waar die vieze geur vandaan kwam, kon ik niet bedenken, misschien dat het wasmiddel niet goed was opgelost omdat de temperatuur te laag was? Dus ik besloot hem nog een rondje te laten maken, nu op 30 graden. Dat zou moeten kunnen, volgens de wasinstructies van de wol….. Alleen, dan moet je natuurlijk wel het wolwasprogramma instellen en juist dat heb ik (per ongeluk) niet gedaan. Resultaat:

Zoek de 10 verschillen
Zoek de 10 verschillen

Zucht…. zonde van een hele mooie poncho. Ik ben dol op dit model, dus ik wil hem opnieuw gaan breien. Dit keer niet met Mosaico, maar een (iets) voordeliger wol, de Medio van Lana Grossa. Deze bestaat uit 53% scheerwol en 47% acryl, en is geschikt voor pennen 6-7. Ik heb gekozen voor kleur 024.

Lana Grossa Medio kleur 024
Lana Grossa Medio kleur 024

Het is nu alleen een kwestie van het patroon opzoeken, de pennen uit het vet halen, en dan kan ik aan de slag voor poncho2. LG Medio is in diverse kleuren verkrijgbaar:

Kleurkaart Medio Lana Grossa
Kleurkaart Medio Lana Grossa (kleur 024 staat hier niet op)

In februari van dit jaar schreef ik al een bericht over een vest waar ik aan begonnen was. Het patroon kwam uit het herfst/winter 2013 magazine van Filati (uitgave van Lana Grossa) en ik heb het gebreid met Fiore kleur 10. Fiore brei je met pennen 8 en bestaat uit 70% scheerwol en 30% alpaca. Alle patroondelen zijn klaar, maar een en ander moet nog in elkaar gezet worden. Niet mijn grootste hobby, ik kan me truien herinneren die binnen een week gebreid waren (nachtdienst in een rustige periode), maar daarna drie maanden lagen te wachten tot ze in elkaar gezet werden….. Ik heb de delen van het Fiore vest nu opgespannen en bevochtigd, dat is de eerste stap op weg naar de definitieve afwerking.

Het bed is precies groot genoeg voor de patroondelen van het vest.
Het bed is precies groot genoeg

Verder is er nieuws van het MyBoshi front, de mannen hebben een multicolorgaren op de markt gebracht, dat tijdelijk verkrijgbaar is. Het gaat om Myboshi nr. 1, dat bestaat uit 30% wol en 70% acryl. Het is er in verschillende leuke tinten, elke tint is genoemd naar een bijpassend dier.

verschillende dieren zijn vernoemd
Vlnr bovenste ronde rij: Leeuw, Sprinkhaan. Flamingo, Papegaai, Dolfijn, IJsvogel, Onderste rij: Zebra, Stokstaartje
Zelf heb ik gekozen voor de kleur Dol-Fijn
Zelf heb ik gekozen voor de kleur Dol-Fijn

Kortom; de spullen zijn er, met hoofd en ogen gaat het de goede kant op, dus hopelijk binnenkort nieuwe updates van het haak- en breifront.

