Zoals uit dit blog wel blijkt, ben ik graag creatief bezig en probeer ik verschillende technieken uit. Sommige technieken blijf ik dan gebruiken, andere dingen zijn ‘leuk voor een keertje’.

Onlangs kwam ik op een nieuw idee; het versieren van porselein en glas. Het blijkt leuk en makkelijk om te doen, alleen vind ik het wel iets voor ‘af en toe’, anders zouden in no time mijn kasten uitpuilen. (tenzij je al je huidige porselein onder handen neemt, dat kan natuurlijk ook).

Op het blog van Hobbyshop Online vond ik uitleg over het werken met de stiften van Edding. Ik heb deze besteld bij de Hobbygigant, een webshop met voor elk wat wils (breien, haken, borduren, schilderen, tekenen, smyrna, soedan, noem het maar op).

De patronen heb ik deels uit mijn eigen verzameling gehaald (de kruissteekpatronen) en deels van internet (de prachtige rat). Met carbonpapier heb ik de tekeningen overgezet op het porselein. Je hoeft natuurlijk geen ontwerp of patroon te gebruiken, je kunt natuurlijk ook iets ‘uit de losse pols’ tekenen.

wat een grapjas
benodigdheden 🙂

Wat heb je nodig
– porselein of glas (ovenbestendig)
– porseleinstiften (ik heb die van Edding gebruikt; porselein marker 4200-6099)
– alcohol (om de ondergrond te ontvetten)
– wattenstafjes (om foutjes weg te poetsen)
– carbonpapier
– potlood
– plakband (ik gebruik schilderstape)
– een patroon/ontwerp, geprint of getekend
– en -niet onbelangrijk- een oven!

De bekers, de stiften en op de laptop zie je het blog van Hobbyshop Online, waar ik de uitleg vandaan heb gehaald.
De bekers, de stiften en op de laptop zie je het blog van Hobbyshop Online. (Blokker kop en schotel)

Hoe ga je te werk
1. zoek een plaatje of maak zelf een ontwerp
2. print of teken dit
3. ontvet het glas/beker/bord goed met alcohol
4. als dat goed gedroogd is, plak je de tekening met het carbonpapier ertussen op het porseleinen of glazen object
-let op dat je het carbonpapier met de goede kant op het porselein legt –
5. met een potlood teken je het patroon na
-zorg voor voldoende druk, zodat het carbon doordrukt-
6. als je de hele tekening hebt gehad, maak je het patroon los.
De tekening staat nu in carbon op je porselein (mits je het carbon op de juiste wijze had bevestigd, anders staat het patroon nu op de achterkant van je papier)
7. nu ga je het patroon natekenen met porseleinstift
8. foutjes kun je direct verwijderen een wattenstaafje
-en evt. een pietsie alcohol, als de inkt al teveel is gedroogd-
9. als de tekening klaar is, laat je het porselein 15 minuten drogen
10. ‘bak’ de spullen dan 25 minuten in een oven van 160 graden

Volgens Edding vaatwasserbestendig tot 50 graden, dat heb ik getest en het decor is blijven zitten.

In de oven fixeer je de boel

25 minuten op 160 graden en voilá, in principe vaatwasserbestendig tot 50 graden
25 minuten op 160 graden en voilá, in principe vaatwasserbestendig tot 50 graden

Ik heb kopjes van de Blokker gebruikt en twee bekers die hier nog in de kast stonden heb ik voor rattenliefhebbers versierd.

Bekers voor rattenliefhebbers
Bekers voor rattenliefhebbers (afbeelding van internet, bekers uit onze eigen keukenkast)

Kortom, dit is een leuke hobby ‘voor erbij’. Het is redelijk eenvoudig, het enige probleem waar ik tegenaan liep, was dat sommige delen van de kop of schotel niet goed te beplakken waren met het patroon, omdat het om kleine randjes of lastig bereikbare stukken ging. In het geval van de kop en schotels heb ik dat opgelost door de randen van de schoteltjes uit de losse pols te versieren. De stiften (van Edding) zijn penseelstiften, dus dunne en dikkere lijnen zijn mogelijk. Fouten in de tekening zijn nog goed te herstellen. De kleuren zijn erg mooi. Omdat ik de stukken dus niet in de vaatwasser heb gedaan, kan ik daarover geen oordeel geven. Het is ook leuk voor kinderen om te doen, of om er persoonlijke cadeautjes mee te maken. Kortom, dit was zeker geen weggegooid geld.

Voordelen:
– mooie kleuren
– de stift heeft een zgn. penseelpunt; waarmee je zowel dikkere als dunnere lijnen kunt maken
– eenvoudig te doen, ook voor kinderen
– fouten in de tekening zijn goed te herstellen
– veel resultaat

Nadelen:
– patroon overbrengen kan lastig zijn door de vorm van de objecten

En omdat ik toch zo lekker bezig was, ook een klein potje van de jam onder handen genomen.

Mini jampotje, misschien handig voor kleine knoopjes of oogjes?
Mini jampotje, misschien handig voor kleine knoopjes of oogjes? (Over van het paasontbijt)

 

