Om een beetje scherp te blijven, moet je af en toe wat nieuws leren. Met dat in het achterhoofd, gaf ik me op voor een cursus sokken breien, die wordt gegeven door Ina in de winkel van Echtstudio in Alphen aan den Rijn. Nu brei ik al jaren en gebruik verschillende technieken, dus ik dacht dat sokken breien niet zo heel spannend zou zijn, met mijn achtergrond en ervaring. *ahum* Dat heb ik geweten.

Begin april meldde ik me bij Echtstudio. De workshops bestaan uit twee bijeenkomsten en worden in kleine groepen gegeven. Je kunt verschillende dingen leren, van haken en breien voor beginners, tot meer gevorderde projecten. De sokken worden gebreid op bamboe naalden maat 2,5 van Clover, met Drops Fabel. Ik heb voor kleur 655 (Wooden Rose) gekozen.

Het begon eenvoudig genoeg, zet steken op een lange pen, zet ze daarna over op 4 (kleinere) pennen en begin met rondbreien. In dit geval in boordsteek. Tot zover niet veel aan de hand.

Het begin is er
Het begin is er

In de eerste bijeenkomst van de workshop zou je beginnen aan de ‘pijp’ (het been? ik weet niet hoe je het noemt) van de sok en het begin van de hiel. Dat lukt natuurlijk niet in de 2 uur die de workshop duurt, dus je hebt huiswerk. In de volgende les wordt dan uitgelegd hoe je de kromming van de hiel breit.

Anatomie van een sok
Anatomie van een sok, geleend van ‘Pinternet’

Ik was thuis inmiddels een aardig eindje gevorderd, toen ik mijn werk eens kritisch onder de loep nam en ontdekte dat op plaatsen waar ik van pen was gewisseld (en met name aan de achterkant, waar ik gestart was) de steken onregelmatig waren. Het leek wel of ik een ladder in mijn kous had. Nu ben ik uiteraard helemaal geen perfectionist (ahum), maar leven met een ladder in mijn zelfgebreide kous…. Dus hoewel de pijp/het been zo’n zeven centimeter gevorderd was, haalde ik mijn werk uit. En begon opnieuw.

En opnieuw.

En opnieuw.

En iedere keer maakte ik een fout of was er iets dat niet naar mijn zin ging. Pas bij de zesde poging (!!) kwam de vaart er weer in. Hoewel ik gewaarschuwd was voor de ‘overgangssteken’, dat je deze goed strak moet breien om een ladder te voorkomen, bleek na verloop van tijd dat ook deze sok niet perfect ging worden. Maar aangezien morgen het volgende deel van workshop is, heb ik er van afgezien om het werk weer uit te rafelen. Ik zal het ermee moeten doen.

Tot zover
Drops Fabel Wooden Rose op pennen 2,5

Nu word je op internet bedolven onder de foto’s van mooie zelfgebreide sokken, ik hoop ook ooit eens een zelfgebreide sok te mogen presenteren op dit blog. Of hij mooi wordt, is een tweede. Voorlopig zou ik al heel blij zijn met een sok. En ja, er moeten er natuurlijk twee gebreid worden, daarvan ben ik me bewust. Ik brei namelijk niet voor een piraat met een houten been, maar voor mezelf. De afgelopen weken had ik echter veel projecten met een deadline, dus ik heb mijn tijd moeten verdelen. Vandaar nu één sok. Voorlopig. Wordt vervolgd.

Make me lose count....
Meestal is breien of haken ontspannend, maar bij nieuwe projecten zit ik soms op het puntje van mijn stoel
