Het is gelukt! Ik heb een sok!

Alleen nog wat draadjes wegwerken
Alleen nog wat draadjes wegwerken

Het had nog wel wat voeten in de aarde, deel 2 van de workshop was het leren breien van de hiel.

De hiel breien is even een weetje en verder een kwestie van handigheid (en gewoon doen wat er in het patroon staat). De tweede keer dat ik het deed ging het al beter dan de eerste keer, ik had van de fouten van de eerste sok geleerd. De hiel moet letterlijk ‘het hoekje om’. Na de hiel brei je ‘de spie’ en dan ga je door naar de voet.

Van de zijkant gezien
Van de zijkant gezien, de hiel is ‘het hoekje om’

De voet is een kwestie van rondbreien tot hij lang genoeg is.

Rondbreien van de voet
Bezig met de spie, op weg naar de voet

Vanaf het moment dat je de hiel en spie gehad hebt, kun je de sok passen, ondanks de breinaalden.

De sok passen om te bepalen of hij lang genoeg is
De sok passen

Als je met het breien van de voet bij het begin van je kleine teen bent, ga je minderen om de voorkant van de sok rond te krijgen. Uiteindelijk heb je na veel vijven en zessen dan je eerste sok!!

Mijn eerste sok en de tweede verschilden van elkaar, de tweede lukte beter. Daarom had ik een ongelijk paar, een bobbelige, rommelige sok en een tweede die al een stuk strakker was. Dus ik heb er maar een derde sok bij gemaakt. Dan heb ik tenminste een bij elkaar passend paar. Die eerste sok is mijn ‘broddelwerkje’. Altijd leuk voor later.

Het patroon dat ik bij de workshop kreeg, is inmiddels helemaal voorzien van eigen aantekeningen. Die heb ik thuis uitgewerkt tot een (voor mij) leesbaar geheel. Patronen zijn altijd zo beknopt, zelf schrijf ik liever alles uit en begin iedere zin op een nieuwe regel.

Overigens staat er op het blog van Ontrafeld (Bianca uit Zeeuws-Vlaanderen) een hele goede uitleg van het breien van een sok, stap voor stap beschreven, én met plaatjes. Ik ben dol op dat soort gedetailleerde beschrijvingen en omdat ik denk dat velen van jullie er plezier van kunnen hebben,  verwijs ik met liefde door naar haar blog: Sokken breien op Ontrafeld. Het patroon lijkt veel op wat ik gebreid heb, op enkele details na.

Al met al vond ik het zo leuk om sokken te maken, dat ik al wol heb gekocht voor een volgend paar (en een volgend paar). Wordt dus nog steeds vervolgd.

Voor de onderdelen van een sok, zie dit plaatje dat ik heb gemaakt met behulp van een afbeelding van Wolhalla (waar ik wol en pennen heb besteld).

Met dank aan Wolhalla
Met dank aan Wolhalla
