Ja ja, ik weet het, de officiële Nederlandse spelling is portemonnee. Maar deze is zo chic geworden, dat ‘portemonnaie’ er beter bij past.

Voor een trouwerij had ik een allerliefst crèmekleurig tasje gekocht. Maar mijn dagelijkse portemonnee (inderdaad, die is niet zo ‘sjiek’) is knalrood en eigenlijk ook te groot. Dus ik was op zoek naar een klein, liefst niet te duur, crèmekleurig portemonneetje. Enfin, portemonnees genoeg in die kleur, alleen de prijsklasse die ik in mijn hoofd had maakte de zoektocht wat lastiger.

Maar goed, je bent een creabea of je bent het niet, dus ik dacht; ik maak hem gewoon zelf! Het patroon vond ik op internet bij Crochets4U. In onze plaatselijke handwerkwinkel Creashop Scrap en Zo  kocht ik een beugeltje en zilverkleurig haakgaren en thuis ging ik aan de slag.

Garen en beugel
Garen en beugel

Het patroon is simpel genoeg, je begint met een cirkel, die je zo groot maakt als de diameter van de openstaande (!!) beugel. Als je die maat bereikt hebt, ga je rechttoe, rechtaan omhoog haken, tot je een soort koker krijgt.

Begin met een rondje voor de bodem en haak dan omhoog
Begin met een rondje voor de bodem en haak dan omhoog

Als de koker de juiste hoogte heeft, zet je hem vast aan de (openstaande) beugel. Dat was nog wel even een gedoe, niet alle gaatjes van de beugel waren goed doorgeprikt en het is een uitdaging om de juiste naald voor dit klusje te vinden. De naald moet namelijk klein genoeg zijn om door de gaatjes van de beugel te passen, echter, het oog moet groot genoeg zijn om het garen er doorheen te halen. Maar na enig gemopper en 1 gebroken naald is het dan toch gelukt.

Resultaat
Resultaat

Helemaal afgestyld voor de bruiloft, met een echt blingbling portemonneetje.

Detail van de beugel
Detail van de beugel
