We kunnen natuurlijk de vluchtelingencrisis bespreken. Dat kan. Urenlang. Maar beter nog, we kunnen zelf in actie komen voor vluchtelingen. Vraag jezelf eens af; wat kan ik doen om te helpen?

Het hoeft allemaal niet groots en meeslepend te zijn, je kunt helpen op de manier die bij je past. Het zit hem heus niet in veel geld of grote gebaren.

Op Facebook is een actie gestart voor mensen die willen breien of haken voor vluchtelingen (naam van de groep is dan ook: “Haken en breien voor vluchtelingen”). In overleg met COA en Vluchtelingenwerk wordt gekeken aan welke spullen behoefte is, denk daarbij aan warme mutsen, sjaals, sokken, dekens. Er wordt ook rekening gehouden met het aantal mannelijke vluchtelingen. In september hadden zich al enkele honderden deelnemers aangemeld, die willen haken en breien.

Bovenstaande tekst komt uit een artikel dat ik heb geschreven voor het oktobernummer van De Augustinus, het parochieblad van Oegstgeest, Katwijk, Wassenaar en Voorschoten. In dit artikel geef ik verschillende concrete voorbeelden, hoe je je steentje bij kunt dragen voor hulp aan vluchtelingen.

Ik ben handig met (haak)naald en draad, dus ik ben gaan haken. Dat wil zeggen, tot enkele dagen geleden, toen ik bij een val mijn rechterhand gekneusd heb.

Gelukkig was de doos met de eerste mutsen toen al verstuurd. Zes warme mutsen, een warm welkom voor vluchtelingen. Daarnaast heb ik een zelfgehaakte deken meegestuurd. Dat was een project waar ik tussen de bedrijven door aan haakte (al een hele poos) en dat net was afgerond. Het is een heerlijke deken, mijn gezinsleden (inclusief ikzelf) houden erg van lekkere dekentjes om mee op de bank te ‘chillen’, dus dat was in eerste instantie de reden om hem te haken. Maar ik denk dat er deze winter mensen zijn die hem harder nodig hebben dan wij.

De doos is aangekomen bij  Lotte
De doos is aangekomen bij Lotte

Voor dit moment moet ik mijn hand wat rust geven, dus wordt er jammergenoeg even niet gehaakt, maar zodra ik kan, zal ik de draad weer oppakken.

Aan de mutsen heb ik kaartjes gehangen met de tekst; A warm welcome - Handmade with love
Aan de mutsen heb ik kaartjes gehangen met de tekst; A warm welcome – Handmade with love

 

Wordt vervolgd…

