De herfst is reeds onder ons, de winter is nakende…. Het wordt frisjes. Reden genoeg om een lekkere col te gaan dragen. Zó gebreid en heerlijk zacht & warm.

Ik maakte deze col op rondbreinaalden nr. 12, met Ragazza Lei Color Mix (kleur 152) van Lana Grossa. Dit is 100% merinowol, dus heerlijk zacht.

Collage: links een close up, rechts de col in zijn geheel
Collage: links een close up, rechts de col in zijn geheel

Ik heb hem gebreid met zgn. langgetrokken steken. Het patroon dat ik heb gebruikt, vind je hier. Ik heb 34 toeren van 78 steken gebreid, dat leverde mij een col op van 25 cm hoog en ongeveer 90 cm in omtrek. Maar een en ander is afhankelijk van het gebruikte garen, de maat van de pennen en je breistijl. Nu steekt het bij zo’n col niet op een paar centimeter, dus de maat is niet zo heel belangrijk. Je hebt voldoende aan 2 bollen wol van bovengenoemd merk.

