Een heel slim concept. Retro is in. Handgemaakt is in. Breien is (weer) in, ambachtelijk een toverwoord. Dus wat doe je dan? Je organiseert wekelijks breiclubjes, waar ‘grannies’ voor je breien. De handgebreide artikelen verkoop je, onder het motto “Handmade knitwear from Holland”. Je bedrijfje is een ‘sociale onderneming’ waar ‘winst maken mag’, maar het is vooral een onderneming die gericht is op de gezelligheid voor de oudjes en het opbouwen van een CV en portfolio voor jonge ontwerpers. Je gooit er een goeie marketingstrategie tegenaan, een kekke website met foto’s van echte grannies erop, een toffe webwinkel en voor je het weet liggen je waren uitgestald bij De Bijenkorf.

Ik zag de spullen van Granny’s Finest bij De Bijenkorf in Den Haag. Een muts vanaf 35 euro, sokken vanaf 20 euro en een sjaal begint rond de 70 euro. Een kussen heb je voor 60 euro en een deken kost je 280 euro. Maar… dan heb je ook wat.

Enfin, u weet, ik brei zelf. Toch ben ik niet jaloers op de bedenkers van het concept, ik lig er niet wakker van dat ik hier niet zelf op gekomen ben.

Etalage De Bijenkorf Den Haag, oktober 2015
Etalage De Bijenkorf Den Haag, oktober 2015

Zelf zou ik misschien ook kunnen, mooie stukken maken en verkopen, maar ik brei niet graag ‘in opdracht’*. Zodra er een deadline (of het idee van een deadline) aan te pas komt, voelt het voor mij niet meer als hobby. En ik wil graag dat breien (en haken) mijn hobby’s blijven. Daarom zal ik ook nooit de zoveelste handwerkwebwinkel beginnen. Laat mij maar een beetje fröbelen in de marge.

Etalage van De Bijenkorf Den Haag, in oktober 2015
De Bijenkorf Den Haag, mannequin bij Granny’s Finest

Enfin, als u dus mooie handgebreide waar zoekt, en die ene handwerkster die u kent weigert om ‘in opdracht’ te werken -zelfs als je haar heel lief aankijkt- dan weet u dus waar u moet zijn. Bij De Bijenkorf. Of in de webshop van Granny’s Finest.

*=waarmee ik niet wil zeggen dat de grannies ‘in opdracht’ breien, zij breien voor de gezelligheid en voor af en toe een leuk uitstapje

