Enige tijd geleden startte op Facebook de groep ‘Haken en breien voor vluchtelingen’. Het begon met de vraag om lapjes (van 20 x 20 cm), die werden verzameld en waarvan een deken zou worden gemaakt door de initiatiefneemsters. Maar mutsen, sjaals en dekens die al af waren, waren ook welkom.

Geïnspireerd door het ‘haken en breien voor vluchtelingen’ besloot ik mijn resten MyBoshi-wol op te zoeken en mutsen te gaan maken. Al snel was ik door mijn eigen voorraadje heen, maar gelukkig trof ik in Dokkum een winkel die wol in de aanbieding had, dus ik kon mijn voorraad voordelig aanvullen. En toen dat op was, kon ik nog een tijdje voort met de restanten die ik her en der kreeg en wol van uitgehaalde kledingstukken (uiteraard is de wol eerst gewassen). Kort en goed, 27 mutsen later was het laatste draadje weg.

Stapeltje mutsen
Stapeltje mutsen

De eerste zes mutsen en een deken die ik net af had, heb ik naar de initiatiefneemster van ‘Haken en Breien voor Vluchtelingen’ gestuurd.

Aangekomen op het verzamelpunt
Aangekomen op het verzamelpunt

Daarna ben ik enige tijd ge-hand-icapt geweest, door een ongelukkige val op straat. Toen ik weer kon handwerken, was inmiddels bekend geworden dat ook in ons eigen dorp weer vluchtelingen zullen worden opgevangen, dus ik besloot de mutsen die ik vanaf dat moment zou maken, te reserveren voor onze ‘eigen’ opvang.

Hier een overzicht van de oogst:

Collage
Collage

Allemaal gemaakt met liefde, om de mensen een warm welkom te geven.

