Thuis staat in de gang een rieten mand met mutsen en sjaals. Dat gaat goed, alleen mijn zelfgehaakte en -gebreide mutsen, poncho’s en omslagdoek durf ik daar niet in te stoppen, uit angst voor ‘haaltjes’ aan mijn werkstukken. En die zwerven dus rond. Of eigenlijk, die zwierven rond, want ik heb een mand gehaakt van Zpagetti, het dikke haakgaren dat wordt gemaakt van textielresten uit de kledingindustrie.

Patronen zijn er genoeg, ik heb het gratis patroon van Echt Studio gebruikt: dat kun je hier downloaden.

Haaknaald 12, drie kleuren Zpagetti en haken maar. Het is vrij zwaar werk, dus ik houd het geen uren achter elkaar vol, maar verdeeld over vijf dagen is het gelukt. We hadden natuurlijk ook een extra uur in het afgelopen weekend, dat scheelt ook.

Bodem van de mand
Bodem van de mand, jammer genoeg komen de kleuren niet goed uit op deze foto

Het patroon is duidelijk geschreven, oorspronkelijk voor fijnere wol en een kleinere haaknaald, dus als je de wol en de naald gebruikt die in het patroon vermeld worden, krijg je een kleinere mand dan het exemplaar dat ik hier laat zien. Met Zpagetti op naald 12 werd de bodem van de mand 35 centimeter doorsnee.

De mand met sjaals
De mand met sjaals, op deze foto zijn de kleuren beter te zien 

Omdat het een gehaakte mand is, is hij beweeglijk en niet kaarsrecht, maar dat is tegelijk de charme van Zpagetti.

