Een tijdje geleden had ik een heerlijke col gebreid van merino wol. Dit bevalt zo goed, dat ik hem eigenlijk nog een keer wilde breien, zelfde wol, zelfde model, alleen in een andere kleur. Dat heb ik wel vaker met projecten waar ik blij mee ben, als iets goed gelukt is, wil ik ze nog een keer maken, want ja, succes verzekerd nietwaar?

Toen ik in de wolwinkel hier in het dorp was, bleek dat ze daar niet de wol verkochten die ik eigenlijk zocht. Maar de dame van die winkel breit zelf ook en dacht met me mee. Wat wilde ik? Nou, een zachte col (of ook wel snood genoemd), lekker warm. Zij kwam met allerlei ideeën en uiteindelijk wist ze me te enthousiasmeren voor een combinatie van 2 soorten wol, de Partner 6 van Phildar in de kleur Naval en Phil Light in de kleur Amethyste.

Met 2 draden heb ik 132 steken opgezet op rondbreinaalden 4. Ik ben begonnen met 4 toeren dubbele boordsteek; 2 recht, 2 averecht. Daarna verder met rondbreipennen 6,  nog steeds in dezelfde boordsteek. Na 24 toeren met naalden 6 weer terug naar naalden 4 en nogmaals 4 toeren. En het resultaat:

Col met Partner 6 van Phildar en Phil Light
Col met Partner 6 van Phildar en Phil Light

Het kleurverloop komt van de Phil Light en deze wol zorgt er ook voor dat de snood heerlijk zacht aanvoelt.

Phil Light 53% acryl/29% polyamide/18% wol
Partner 6: 25% acryl/50% polyamide/25% wol

