Oh, wat zou ik graag een éénbenige piraat in mijn kennissenkring hebben, al dan niet in bezit van een papegaai. Want ik heb last van TSS, ofwel Tweede-Sok-Syndroom (in het Engels wordt deze aandoening Second Sock Syndrome genoemd).

Ken je dat, je hebt een nieuw sokkenwolletje, een uitdagend patroon of een leuke breisteek gevonden, gaat ermee aan de slag en voilá, voor je het weet heb je een eerste sok. En dan is voor mij de spanning er af, ik heb een sok, hij is gelukt (of niet) en ik wil door naar het volgende project. Want in de kast liggen nog meer wolletjes die schreeuwen: “Brei mij, brei mij”. Echt waar hoor, het lijkt hier soms wel de de put van Vrouw Holle….

Bij deze sok zit de uitdaging zowel in de kleuren als in het koffieboontje
Bij deze sok zit de uitdaging zowel in de kleuren als in het koffieboontje (garen: Regia Springtime Color Verona)

En denk nou niet dat ik dat TSS zelf verzonnen heb, de kwaal is een echt bestaand probleem, vooral breiende mensen met veel ideeën en creativiteit zijn gevoelig voor deze ‘ziekte’. Ik ben heus niet de enige, zoals je hier kunt lezen. En hier nog zo’n schrijnend geval.

Er schijnen voor deze afwijking oplossingen te bestaan; een van de genoemde therapieën is het breien van 2 sokken tegelijkertijd op een rondbreipen. Dat is een kuur die aan moet slaan en dat is bij mij niet het geval (teveel bijwerkingen en zo). Daarom pas ik zo nu en dan een andere remedie toe; de twee sokken om en om (in delen) breien. Dus boord en been van sok 1, het werk stilleggen en aan boord en been van sok 2 beginnen. Daarna terug naar sok 1, de hiel maken, vervolgens… enfin, je snapt hem al.

Herensok van stoere tweed
Herensok van stoere tweed (garen: Regia Highland Tweed 6-draads)

Maar goed, aangezien ikzelf en mijn geliefde (gelukkig) twee benen met daaraan twee voeten hebben (één voet aan ieder been welteverstaan), zal ik er toch aan moeten geloven. Ondanks mijn stoornis zal ik me erop toeleggen om volledige paren te creëren, zelfs als dat betekent dat de wolletjes in de kast hun stemmen schor schreeuwen bij gebrek aan aandacht.

Hello Knitty
Hello Knitty (not my stash by the way)

 

