Zoals ik al eerder schreef; ik lijd aan TSS (Tweede Sok Syndroom).  Brei ik een sok, dan is de uitdaging na één keer wel voorbij en wil ik aan de volgende spannende ontdekkingstocht beginnen. Maar, zoals mijn oma al zei: “op één been kun je niet lopen.” (nu ging dat vaak over advocaatjes met slagroom, maar enfin). Voor mezelf ben ik keihard, ik brei regelmatig 1 sok en ga verder met het volgende project, maar voor een ander kan ik dat toch niet over mijn hart verkrijgen. Dus voor Manlief heb ik mij over het TSS heen gezet en ben doorgegaan. Resultaat: maar liefst twéé (dezelfde!) sokken:

Sokken van Regia 6-draads Tweed
Sokken van Regia 6-draads Tweed

Gebreid met Regia 6-draads tweed, kleur 703, in de zgn. ‘minecraft’-steek. Ik kwam deze steek tegen in een sokken-brei-forum (ja, je wilt niet weten wat zich allemaal schuilhoudt in de diepe, duistere krochten van het internet). Het is een elastische steek die eenvoudig te breien is:
– 3 toeren recht
– 3 toeren *2R/2AV* (van * tot * herhalen)
– 3 toeren recht
– 3 toeren *2AV/2R* (van * tot * herhalen)

Ik heb ze gebreid op 5 bamboe naalden (maat 3) volgens het basispatroon van het boekje ‘Sokken brei je zo!‘ van Jo An Luijken en Marlies Hoogland (verkrijgbaar bij  verschillende webshops of in je eigen garenwinkel). Ze hebben een V-vormige kleine hiel en een bandteen. Op de site van Wolhalla vind je een matenoverzicht voor 4 en 6-draads garen voor de maten 22/23 tot en met 46/47, dat heb ik gebruikt om het aantal steken te bepalen.

Na het breien heb ik ze bevochtigd met Eucalan (een milieuvriendelijk wolwasmiddel) en te drogen gelegd. Manlief heeft nu een paar heerlijke huissokken. En ik kan weer op naar het volgende avontuur.

Waarom Eucalan? Eucalan heb ik leren kennen door de Scheepjes CAL 2015, toen ik het gebruikte om mijn bloemen te blocken (wat blocken is? Dat lees je hier). Het heeft de volgende voordelen voor je handwerk: het maakt het lekker zacht, en laat het de steken mooi uitkomen. Het lijkt wel of de wol zich ontspant, waardoor het werk veel meer tot zijn recht komt. Je kunt het met en zonder geur kopen en is milieuvriendelijk. Bovendien zit er een anti-mot extract in, waardoor je handwerk beschermd is tegen motten! Je hoeft Eucalan niet uit je handwerk te spoelen, na het wassen kun je het een beetje uitknijpen en plat laten drogen, uit de zon.

