Ik heb de smaak te pakken van het haken van sjaals! Heerlijk om te doen, het is voor mij als therapie, ik word er helemaal ontspannen van…

Op internet circuleert al enige tijd het patroon van de South Bay Sjaal (of Shawlette), die ook wel de Elise sjaal wordt genoemd. Op veel plekken te vinden, de duidelijkste uitleg is wat mij betreft die van Kek en Hip (punt nl). Het is een driehoekige omslagdoek, net als de It’s A Sunny Day sjaal. Ik werd vooral aangetrokken door de herhalingen.

En net voor de betaling van het vakantiegeld (zul je altijd zien) ontdekte ik een bijzonder garen, een verloopgaren dat met de hand gewonden wordt. Het bestaat uit 4, 5 of 6 draden die naast elkaar liggen en om de zoveel tijd verandert 1 draadje van kleur. Dat levert dan een klein knoopje in het garen op, dat je netjes kunt wegwerken in je werkstuk. Winkels bieden steeds andere kleurvariaties aan, ook de samenstelling van het garen wisselt (puur katoen of een mengsel met wol, kasjmier of acryl) en het is er in verschillende lengtes (van 850 tot 1200 meter). Bij een aantal (web)winkels kun je een bol laten samenstellen naar eigen smaak.

Het is onder verschillende namen te koop, zo heb je Colortwist (van Echtstudio), Unikat (diverse webshops, waaronder wol-zo-eerlijk), Necmiye (van Pera & Pasha) en ‘Limited By’  (van Wolcafé). Het is zeer geschikt om één mooi groot product te maken, zoals een omslagdoek of poncho, waar dan een subtiel kleurverloop in verschijnt.  Wel is het goed om al wat uurtjes haakervaring te hebben, in verband met de losse structuur van de draad. En het blijft handwerk, soms vind ik wat lusjes in het garen (waar één draad langer is dan de overige). Met enig gepriegel is dat vaak wel netjes weg te werken. Het aantal kleurveranderingen in een bol ontstaat door de wisselingen van draad(kleur) en je kunt er zowel mee breien als haken.

Ik heb gekozen voor Limited By van Wolcafé, in de kleur lichtgrijs naar petrol. Met het patroon en een beschrijving die ik van internet heb gedownload ga ik aan de slag:

Patroon van internet gehaald
Patroon gevonden op internet

Limited By is heel fijn garen, ik haak met naald 3,0. Het heeft een zachte glans.

Het eerste kleurverschil tekent zich af
Het eerste kleurverschil tekent zich af

Ik heb nog een aardige weg te gaan voor mijn omslagdoek klaar is en alle kleuren tot hun recht komen. Maar door de herhaling van slechts 2 verschillende toeren is het een ontspannend patroon. Ik zal van tijd tot tijd de vorderingen laten zien.  ~~wordt vervolgd~~

