Ik had hem helemaal gemist, de Lossen & Vasten deken CAL. Tja, ik kan ook niet alles bijhouden zullen we maar zeggen, er lopen zoveel verschillende projecten in de haak- en breiwereld.

Ik hoorde pas van deze CAL toen Joke, de ontwerpster, na afloop van de deken-CAL een bijpassend kussen ontwierp. Past mooi bij de deken, maar het is ook leuk als ‘klein’ project. De pakketten lagen bij de fröbelshop in het dorp, dus toen ik op een druilerige dag wat in de mineur zat, heb ik mezelf een pakket cadeau gedaan. En dit is het resultaat (de kleuren komen niet helemaal tot hun recht op deze foto, is ietwat flets):

Lossen & Vasten kussen
Lossen & Vasten kussen

In het pakket zaten 5 bollen Colour Crafter van Scheepjes, in mijn geval in de kleuren 1005 Barneveld (offwhite), 1123 Roermond (rood), 1065 Assen (groen), 1130 Sittard (lichtroze) en 1080 Venlo (donker roze). Ik kreeg de beschrijving in kleur uitgeprint mee en er zat een houten knoop bij om het af te maken. Kosten van dit alles (verpakt in een mooi organza tasje) €15,50.

Detail
Detail Judithsteek

Er komen verschillende steken aan bod, met een duidelijke beschrijving en foto. En mocht je er desondanks niet uitkomen, op Youtube staan veel filmpjes met uitleg. Ik heb zo onder meer de stersteek, het reliëfstokje, de kruissteek, rupsensteek, Judithsteek en de vleugeltjes of piekblokjes geleerd.

Rupsensteek
Rupsensteek

Zodra de gehaakte buitenkant af is, ga je zelf een binnenkussen maken en vullen. Dat kan zoals Joke beschrijft door zelf een rond sloop te naaien met in het midden een gat. Dat is de plek waar de knoop komt te zitten.

Zelfgemaakt binnenkussen
Zelfgemaakt binnenkussen, bron Lossenenvasten.nl

Ik had echter nog een veren kussen liggen (van V&D, dat lag vermoedelijk al een jaar of 3, 4 in mijn kast). Van dat vierkante kussen heb ik een rond kussen gemaakt. Het bleek nog niet mee te vallen om de draden waarmee je alles vastzet, door het veren kussen heen te krijgen, richting de knoop. In een zelfgemaakt kussen zou je hiervoor een uitsparing gemaakt hebben. Maar met enig geweld (veren vlogen in het rond, het was alsof ik een kip geplukt had) is dat toch gelukt.

Aan de onderkant wordt alles bij elkaar getrokken en de draden lopen naar de knoop op de voorkant
Aan de onderkant wordt alles bij elkaar getrokken en de draden lopen naar de knoop op de voorkant

Het logeerbed in mijn werkkamer raakt steeds voller met kussens, het is een kleurige bende hier.

