Laatste bericht is alweer enige tijd geleden, ik heb weinig geblogd, maar des te meer gebreid, gehaakt en geblokt.

Zoals ik vertelde doe ik mee aan de Mysterie Blanket (MB2016), ik brei deze deken in de kleur Earth. De ontwerpers van Breiclub hebben flink hun best gedaan, er komen leuke en originele patronen. Het materiaal is eerste klas, prima kwaliteit wol en mooie kleuren. Tot zover alles dus oké.

De garens werden geleverd in een mooie linnen zak
De garens werden geleverd in een mooie linnen zak. Elmo en Frodo keuren een en ander alvast

Maar. Je voelt hem al, er zit een ‘maar’ aan te komen. De organisatie had vooraf veel werk gemaakt van de promotie van de dekens. Er werd beloofd dat de patronen ook geschikt zouden zijn voor beginnende ‘breisters’. (ik laat de haakdeken nu even buiten beschouwing, dit gaat over de breipatronen). En als een patroon moeilijk was, dat er dan een eenvoudiger versie beschikbaar zou zijn. Klinkt goed. Het kost wat, maar dan krijg je ook wat, lijkt de belofte.

Maar. Ik ben een geoefende breister, met vier decennia ervaring. Nu weet ik niet welke definitie van ‘beginnende breister’ men hanteert, maar ik ben van mening dat je toch niet al teveel een beginner moet zijn om hieraan mee te kunnen doen. Je zult toch echt enige basiskennis moeten hebben of bereid zijn je dat eigen te maken middels Youtube tutorials of lessen/workshops.

Blok 15, vallende blokjes
Blok 15, blokjes

De filmpjes van Breiclub zelf zijn niet zo lang, ze starten vaak midden in een blok, leggen dan een deel van de techniek en steken uit en de rest moet je met het patroon doen. Natuurlijk een kwestie van goed lezen, maar zelfs dan kan het misgaan, er staan weleens fouten in de patronen. Kan gebeuren natuurlijk, en de deelnemers geven dat ook gelijk door aan de organisatie, maar je moet dan wel FB of het forum volgen om te weten te komen dat er een fout in een patroon zit. In de filmpjes wordt alles gebreid op een rondbreinaald, wat voor verwarring kan zorgen bij beginnende deelnemers.

 
Verder zijn de patronen uitgetekend (raster of teltekening). Voor de een werkt dat prima, maar een ander werkt beter met een uitgeschreven patroon. Het was mooi geweest als men beide had gedaan, dus een telpatroon en een geschreven versie.

Dit is geen patroon van de MB2016, dit is een willekeurig voorbeeld van internet
Dit is geen patroon van de MB2016, dit is een willekeurig voorbeeld dat ik van internet heb geplukt om een idee te geven hoe een teltekening er uitziet

Dan blijkt tijdens het breien dat je extra materialen nodig hebt. Opgegeven waren breinaalden in de maten 3,5/4/5. Dan blijkt er ook een blok te zijn, dat wél rondgebreid moet worden. Daar heb je dus inderdaad een rondbreinaald voor nodig. Of sokkennaalden. Nou heb ik zelf ongeveer 7.000 sets sokkennaalden in huis, maar uiteraard net niet de juiste maat voor dit project (mijn sokkennaalden zijn 15 cm lang en daar red je dit blok niet op). Dus ik ging over tot de aanschaf van langere sokkennaalden.

Blok 8, dat is er eentje waar veel mensen op stuklopen
Blok 8, dat is er eentje waar veel mensen op stuklopen. 

Desalniettemin, mijn complimenten voor de ontwerpen. Ik weet het, dit blog klinkt misschien als een klachtenlijst, maar er is ook veel goeds te melden. Zoals kwaliteit garen en originaliteit van de patronen. Plus het feit dat je uit meerdere kleuren kunt kiezen.

Daarbij komt ook het groepsgevoel van de deelnemers, men helpt en ondersteunt elkaar op Facebook en het forum. Als iemand ergens niet uitkomt, is er altijd wel iemand die wil helpen met extra uitleg. Toch ben ik ook al de nodige afhakers tegen gekomen, mensen die het toch als te moeilijk ervaren en hun pakket weer willen verkopen.

De oogst van maand 1
De oogst van maand 1

Van het hele proces valt veel te leren, voor de deelnemers, maar ook voor de organisatie.

