Manlief werd gevraagd om in een ‘foute’ kersttrui naar het werk te komen. Ik had het op me genomen om te zorgen voor een trui. Zelf breien ging natuurlijk niet meer, dus ik was afhankelijk wat er zoal te koop wordt aangeboden (en liefst voor weinig, want ons bint zuunig).

Nu bieden veel kledingzaken tegenwoordig van die truien aan, het risico bestaat dus dat iedereen in dezelfde trui komt opdraven. Ik ben nogal een fröbeltante, dus ik dacht: dat zal niet gebeuren, ik pimp die trui wel even.

Er zou een prijs worden uitgereikt voor degene die het best verkleed was en aangezien ik een beetje competitief ben ingesteld (een beetje maar…), ging ik er helemaal voor.

Als eerste heb ik een stuk stof aan de binnenkant van de trui genaaid
Als eerste heb ik een stuk stof aan de binnenkant van de trui genaaid

Omdat ik bang was dat de trui zou gaan ‘hangen’ als ik er van alles op zou naaien, ben ik begonnen met een lap aan de binnenkant van de trui, om het geheel wat steviger te maken. Met een pomponmaker heb ik 2 pompons gemaakt, om zijn neus en de bol van zijn muts te benadrukken.

Snor en baard
Snor en baard

Daarna heb ik met een kerstslinger de contouren van snor, baard en wenkbrauwen geaccentueerd. Ik heb grote wiebelogen gebruikt om het geheel wat te verlevendigen. En omdat ik de omgeving wat kaal vond, pakjes van vilt gemaakt en op de trui genaaid.

Nog wat pakjes erbij
Nog wat pakjes erbij en wiebelogen erop

Op de dag zelf poseerde Manlief met zijn trui.

Twee mooie baarden
Twee mooie baarden

Ook de achterkant had ik nog wat extra’s gegeven.

Kerstboom van kerstslinger
Kerstboom van kerstslinger

Uiteindelijk heeft hij geen prijs in de wacht gesleept, maar om een goede reden: de trui werd te mooi bevonden om een echte ‘foute’ kersttrui te zijn!

