Ik heb nu diverse projecten onder handen waarin vierkanten gehaakt of gebreid worden. Het resultaat van elk project moet een deken worden, dus als alles af is, kan iedereen hier lekker onder zijn/haar eigen deken wegkruipen.

Het project dat op dit moment het meest gevorderd is, is de “Lossen & Vasten deken Najaar 2016” van Joke Ter Veldhuis. De deken bestaat uit een grote lap die zal worden omzoomd met kleine vierkanten. En die vierkanten moeten ‘geblokt’ worden. Blokken – ook weleens gespeld als ‘blocken’- doe je omdat het eindresultaat van je werk daar mooier van wordt. Gehaakte of gebreide stukken hebben de neiging om te gaan omkrullen. Dat maakt het in/aan elkaar zetten van stukken lastiger. Door het blokken wordt het werk platter en minder geneigd tot krullen. Je kunt je werk er ook een beetje mee in model “trekken”. (niet te veel natuurlijk).

Detail
Detail

Voor het blokken heb je het volgende nodig: Eucalan (speciaal wolwasmiddel dat de vezels van je garen zacht maakt). Je kunt er een sopje mee maken, maar je kunt ook Eucalan met water in een plantenspuit doen en daar je werk mee bevochtigen. Ik heb een sopje gemaakt en alle vierkanten erin gedaan. Na een tijdje weken heb ik het overtollige water uit het garen geknepen, en de vierkanten in een handdoek gerold om wat te drogen. Vervolgens ga ik ze opspelden op een zachte ondergrond. Dat kan van alles zijn, van een yogamatje tot foampuzzelblokken voor kinderen, een poef, een matras, je kunt het zelf bedenken. Zelf gebruik ik zwembadtegels van de Aldi (al heb ik geen zwembad, die tegels komen toch mooi van pas) en zogenaamde T-pins (van KnitPro), dat zijn hele stevige roestvrijstalen spelden, waarmee je je werk mooi vast kunt zetten.

Naast de vierkanten van deze deken heb ik ook ongeveer 30 grotere (gebreide) blokken liggen voor de Mystery Blanket van Breiclub (en met de ‘blokken’ uit de vorige zin bedoel ik gebreide vierkanten, dus niet de “activiteit van het blokken”). Maar ik heb al mijn t-pins (en dat zijn er 250!) gebruikt bij het blokken van de 48 vierkanten van Joke, dus die andere blokken zijn later aan de beurt om te worden geblokt.

Bovenaan ligt de deken en daaronder de blokken die rondom vastgezet gaan worden
Bovenaan ligt de deken en daaronder de blokken die rondom vastgezet gaan worden

 

