Hygge. In het Deens (en Noors) betekent dit zoveel als ‘gezelligheid’. Wij Nederlanders hebben namelijk niet het alleenrecht op gezelligheid, gemoedelijkheid of knusheid, dat kennen ze ook in de Scandinavische landen als geen ander. Maar vooral de Denen staan bekend om hun  hyggelige volksaard. Zij zien hygge als iets typisch Deens en beschouwen het vaak als onderdeel van hun nationale identiteit.

Hygge is momenteel veel in het nieuws. Afgelopen jaar verschenen er maar liefst 11 boeken over het onderwerp in het Engels, waarvan dat van auteur Meik Wiking in het Nederlands is vertaald onder de titel: ‘Hygge, de Deense kunst van het leven’. Magazines en dagbladen schreven over Hygge; heel Holland hyggt, aldus NRC.

Hygge is ook doorgedrongen in handwerkland. Zo heeft Scheepjeswol een nieuwe CAL (Crochet-A-Long, zoiets als ‘haak-maar-aan’) gelanceerd, een sjaal die ontworpen is door Kristen Ballering van Haak Maar Raak. Bij een CAL komt elke week en stukje patroon vrij, waarmee deelnemers hun werkstuk elke week kunnen laten groeien. Scheepjes heeft een aantal kant en klare pakketten op de markt gebracht, maar je kunt natuurlijk ook je eigen garen- en kleurkeuze maken.

Zelf ben ik aan de slag gegaan met het vele garen dat ik al in huis had. Alleen het basisgaren heb ik moeten aanschaffen, dat heb ik gehaald bij Hobbyshop Jannie in Den Haag.

Kleuren van mijn Hygge sjaal
Kleuren van mijn Hygge sjaal

Met een ScheepjesCAL heb ik al eerder een sjaal gemaakt, de Flight of Fancy sjaal. Tussendoor ben ik met dekens bezig geweest, maar nu dus weer een sjaal. Deze wordt echt heel anders dan de vorige. Deze sjaal wordt namelijk gehaakt én geborduurd. Ik kan niet wachten tot het borduren begint, ik ben heel benieuwd naar het effect.

De sjaal begint met de bobbelsteek
De sjaal begint met de bobbelsteek

Veertien weken lang volgt elke week een stukje van het patroon. Ik zal van tijd tot tijd een update geven via het blog.

