Koken heb ik nooit onder hobby’s geschaard, ik zag het altijd meer als noodzaak. Zeker sinds ik (mede)verantwoordelijk werd voor het in leven houden van een stel kinderen, werd ik me meer bewust van het belang van een goede maaltijd. Ik heb geen hekel aan koken, maar ik zou mezelf beslist geen hobbykok willen noemen. Het is voor mij nog steeds gewoon een huishoudelijke taak die moet worden uitgevoerd.

Worteltaart…. o nee, soep!

Bakken daarentegen was iets bijzonders. In mijn jonge jaren ‘bakte’ ik met een vriendin bij speciale gelegenheden. Onze specialiteit was kwarktaart, meestal met een bodem van lange vingers (besprenkeld met citroenbrandewijn, wat door de ooms en tantes erg op prijs werd gesteld), dus van ‘bakken’ was eigenlijk geen sprake. De koelkast deed het laatste werk. Cake bakten we wel, cupcakes kenden we toen nog niet, dat waren gewoon ouderwetse hotelcakes. Bij hele bijzondere gelegenheden stond er ook weleens een Schwarzwälder Kirschtorte op het menu. Een en ander kwam altijd uit het laboratorium van Dr. Oetker en concullega’s.

een bodem van lange vingers en citroenbrandewijn

Eenmaal volwassen breidde ik mijn assortiment uit; (cup)cakes, (havermout)koekjes en appeltaart werden met enige regelmaat gemaakt. Ik heb ook 1x een complete marsepeinen kindertaart gemaakt, de foto’s om het te bewijzen kan ik helaas niet vinden, maar neem van me aan dat het een práchtige taart was (ja, echt!).

mini cupcakes
rood-wit-blauwe cupcakes

Nog later voegde ik ook brood aan het assortiment toe. Eerst middels de ‘luiewijvenmethode’, je kiepert een pak meel en wat water in de broodbakmachine en laat die het werk doen. Later kwam er ander meel, waaraan je zelf nog enige ingrediënten diende toe te voegen, zoals gist, zout, boter en dergelijke. Nog weer later werd de BBM (broodbakmachine) gedegradeerd tot deegmenger en ging ik zelf voor de deeghomp zorgen vanaf het vormen voor de laatste rijs tot en met het afbakken.

En ja, dan kun je intussen wel van een hobby gaan spreken, als je iets zo leuk vindt, dat je je er steeds verder in gaat verdiepen en steeds meer moeite gaat doen. Later meer over mijn broden.

resultaat van het werk mijner handen

 

