Het is zo’n bekende zinsnede; ‘geef ons heden ons dagelijks brood’.

Waar halen we dat dagelijks brood? Het kan bij de warme bakker of de supermarkt vandaan komen, maar wat ook erg leuk is, is om het zelf te bakken. Nu ga ik hier geen blog van maken met broodrecepten en baktips, die zijn er al genoeg. En daarbij, ik bak luie-wijven-brood, met andere woorden, ik ga niet op de fiets naar de molenaar, alwaar ik balen meel uitzoek, die op mijn bagagedrager naar huis breng en vervolgens naar mijn keuken sleep, waar ik diverse soorten meel meng en met verse gist, rauwmelkse roomboter, suiker en zout aan de slag ga. Ik ga niet eigenhandig staan mengen en kneden, rijzen en platslaan, weer kneden. Dat doe ik dus niet.

Ik koop mijn meel in de winkel (Soezie Original in dit geval), ik gooi er nog het een en ander bij (boter, zout, water en gist) en dan mieter ik alles in de BBM. Wat een bbm is? Een broodbakmachine.

broodbakmachine van Domo

Met een bbm kun je broden bakken, maar ook (alleen) het deeg maken. Ik laat het zware werk over aan de bbm. Daarna haal ik het deeg uit de mengbak, druk nog een keer de lucht eruit, vorm een bol (of een stokbrood of kleine bolletjes) en laat die narijzen.

Na de laatste rijs

Narijzen kan in een rijsmandje, maar je kunt ook gewoon losse vorm maken. Na de laatste rijs (niet te verwarren met een laatste reis) snijd ik de bovenkant van het brood in.

Insnijden doe je met een lame, een superscherp (scheer)mesje

Het is even oefenen, nog een kunstje op zich. Je moet de lame juist leren hanteren.

Lame

Ik bak mijn broden op een pizzasteen in de oven. Die pizzasteen is wel een uitvinding, vind ik. Mijn broden lukken nu eigenlijk altijd. De steen wordt met de oven voorverwarmd. De warmte die de steen opneemt, geeft hij geleidelijk af aan je brood. Het wordt goed gaar van binnen en verbrand niet van buiten. (tijdig de bovenwarmte van de oven uitzetten helpt ook tegen verbranden)

Uit de oven, minstens een uur af laten koelen

Als het brood uit de oven komt laat ik het minstens een uur afkoelen, voor ik het ga snijden. Nu is het snijden van een brood van dit formaat best lastig. Je broodmes is op een bepaald punt niet groot genoeg meer.

Je kunt hele plakken snijden

Ik kies er dan meestal voor, om het brood eerst doormidden te snijden en dan (halve) plakken te snijden. Uiteindelijk eten we de boterhammen toch ook niet per se ‘heel’ op.

Eerst het brood doormidden
Vervolgens (halve) plakken snijden

Het is leuk om te doen en zelfgebakken brood smaakt heerlijk. Ik vries de boterhammen in, zodat we voor een week brood op voorraad kunnen houden.

Brood, daar zit wat in!

