Een ratje haken (niet geschikt als rattenspeelgoed)

Ik heb hem gehaakt met Catania katoen van Schachenmayr, op haaknaald 3.
Maar je kunt natuurlijk allerlei soorten garen gebruiken.

Het lijf
Toer 1: Maak een magische ring van 6 v
Sluit de ring met 1 hv zodat je een rondje van 6 v hebt
Toer 2: haak  2 v in elke v (= 12 v)
Toer 3: Haak 2 v in elke 2e v (= 18 v)
Toer 4: haak 1v *2v in de volgende v, 2 v*
Herhaal van * tot * tot het einde van de toer en eindig met 1 v (= 24 v)
Toer 5: haak 2 v in elke 4e v (= 30 v)
Toer 6 t/m 8: haak 30 v in iedere toer
Toer 9: maak 6 minderingen. Dit doe je door elke 4e en 5e v samen te haken (=24 v)
Toer 10 t/m 15: haak 24 v in iedere toer
Toer 16: maak 6 minderingen. Dit doe je door elke 3e 4en 4e v samen te haken (= 18 v)
Toer 17 t/m 19: haak 18 v in iedere toer
Toer 20: maak 6 minderingen. Dit doe je door elke 2e en 3e v samen te haken (= 12 v)
Toer 21 t/m 23: haak 12 v in  iedere toer.

Vul het lijf nu op met vulling, voordat je verder haakt (anders wordt het gat te klein om te vullen)

Toer 24: maak 6 minderingen. Haak de steken 2 aan 2 samen.
Haal de draad door de laatste 6 steken en trek strak aan. Werk de draad naar binnen weg.

De achterpoten:

Toer 1: Maak een magische ring van 6 v
Sluit de ring met 1 hv zodat je een rondje van 6 v hebt
Toer 2: haak 2 v in elke v (= 12 v)
Toer 3: haak 2 v in elke 2e v (=18 v)
Toer 4: haak 2 v in elke 2e v (= 27 v)
Sluit met 1 hv
Draai nu je  werk om, en haak 5 v op de eerstvolgende 5 v van de cirkel
Ga dan over op lossen, haak 5 lossen (de laatste is de keerlosse)
Keer om en haak op de 4 lossen (die ene sla je over, dat is  de keerlosse) een vaste en daarna in de volgende 5 vasten steeds 1 v (dus totaal 9 v)
Sluit met een hv

Dit is 1 achterpoot. Maak de 2e maar dan het uitstekende pootje de andere kant op.

Oortjes:
Toer 1: Maak een magische ring van 6 v
Sluit de ring met 1 hv zodat je een rondje van 6 v hebt
Toer 2: haak 2 v in elke 2e v (= 9 v)
Toer 3: haak 2 v in elke 2e v (= 13 v)
Sluit met een hv

Trek het oortje een beetje  de vorm van een rattenoortje…. Je snapt wel wat ik bedoel.
Maak zo twee oortjes

Voorpootjes:
Maak een ketting van 5 lossen (de laatste is de keerlosse)
Haak op de lossen 4 hv
Sluit af

Staart:
Haak een ketting van 25 lossen
Haak op de lossen 24 hv
Sluit af

Je naait alle onderdelen op hun plek. Maak twee ogen, je kunt deze borduren, of er kraaltje of glazen oogjes voor gebruiken.
De neus heb ik geborduurd met DMC, ik heb het complete garen genomen (dus dat bestaat uit 6 dunne draadjes) om de neus te borduren. Ik heb ervoor gezorgd dat ik van het begin en het eind van de draad 2 stukjes van een paar cm over hield. Toen heb ik het DMC gesplitst in de 6 afzonderlijke draadjes, en deze van de neus naar de wang gestoken, zodat het snorharen werden.