Eieren breien in plaats van kerstballen

Nadat ik het boek van Arne en Carlos binnen had, begon ik enthousiast met mijn eerste kerstbal. Ik ben tegen een aantal beginnersfouten aangelopen, die ik hier graag wil delen, zodat anderen niet dezelfde fouten hoeven maken.

Om te beginnen adviseren de mannen in het boek om bamboe sokkennaalden te gebruiken. Hier in het dorp waren die niet te koop (en ik wilde natuurlijk direct beginnen…) dus ik kocht stalen naalden. Dat ging tot op zekere hoogte goed, totdat het minderen begon. Vanaf dat moment vielen de naalden om de haverklap uit mijn werk en moest ik de steken weer ophalen. De reden dat Arne en Carlos bamboe naalden adviseren, is omdat deze wat stroever zijn en dus minder snel uit het werk glijden.

In het boek wordt wol van Rauma geadviseerd, je deze bijvoorbeeld kopen bij Wolinhuis. Maar ik zag ook in de boekenwinkel in het dorp pakketjes liggen, waarvan je 5 of 6 ballen kunt breien. Kijk dus eens rond bij jou in de buurt, en als je het niet kunt vinden dan zijn er de webshops.
Ikzelf ben aan de slag gegaan met sokkenwol van Regia (de X-mas editie) en deze geeft een fijne steek. Dat er door de ‘kerst-editie’ van de Regia sokkenwol een gouddraad is geweven,  maakt hem extra geschikt voor de feestmaand december. Helaas is deze wol niet meer leverbaar door de fabrikant.

Dat de gladde stalen naalden stevig in het breiwerk bleven zitten tijdens het jacquardbreien, kwam omdat mijn jacquard te strak werd. Toen de bal eenmaal af was, had hij dan ook meer weg van een ei dan van een kerstbal. Dus een tip: let er op dat er voldoende speling is aan de achterkant van het breiwerk, let hierop bij het afwisselen van de twee kleuren wol.

Een andere fout die ik maakte, was dat ik de draden aan de achterkant om en om draaide. Ik deed dat om ervoor te zorgen dat er geen grote lussen ontstaan, als je meerdere steken in één kleur moet maken, alvorens de andere kleur weer aan de beurt is. Je snapt al wat er gebeurde, de draden raakten in elkaar verstrengeld. Terwijl dat helemaal niet hoeft, omdat er een trucje is, om ervoor te zorgen dat de achterkant van het breiwerk er als geweven uit komt te zien. (tip 4)

Dit instructiefilmpjeheeft mij geholpen om dit onder de knie te krijgen, met behulp van de twee-handen-techniek. In het Engels wordt jacquardbreien Fair Isle Knitting genoemd. Het gaat in totaal om 4 steken die je aan moet leren, en je moet leren om zowel links- als rechthandig steken te maken. Maar als je even oefent en je hebt het door, dan scheelt het aanzienlijk. De achterkant van het breiwerk wordt veel gelijkmatiger.

Dus samengevat:
1. Bamboe naalden
2. Kop de juiste wol (bijvoorbeeld Rauma)
3. Trek de draden niet te strak aan
4. Leer jezelf de geweven jacquardsteek (met twee handen) aan

6 reacties

  1. hallo Maaike,

    Ik heb je tips gelezen op je site. Ik kreeg van de week het boek kerstballen breien en heb net van een restje in één kleur geoefend. Ik brei altijd sokken op bamboenaalden dus die had ik wel, maar nu op zoek naar mooie kleurtjes sokkenwol.
    Leuk het instructiefilmpje ove jaquard breien. Ga ik oefenen.
    Veel succes met breien,

    groet van hennie

  2. Hallo Maaike,

    ik ben ook helemaal verslaafd aan het breien van de kerstballen.
    De Rauma wol die in het boek door Arne en Carlos wordt gebruikt is te koop bij
    http://www.funkytyger.nl. Zij verkopen starters pakketten waarmee je alle benodigdheden hebt om 5 kerstballen te breien.

    Veel brei plezier!
    Groet Bianca

  3. Hoi Maaike
    De eerste kerstbal is het moeilijks, maar daarna gaan ze vanzelf.
    Het instructiefilmpje van dat meebreien vind ik een eyeopener. Maar wanneer je de vierde steek gebruikt, weet ik niet precies. Zou je dit eens na willen kijken en me antwoorden.
    Ik heb vanmiddag de rauma wol besteld, inderdaad ook bij http://www.funkytyger.nl. Ze hebben er wat meer kleuren bij, ook het gouddraad en ook zilver, paars, okergeel. Heel mooi.
    Ik ben helemaal niet zo’n Pietje precies, maar ik brei toch graag met de wol die het best bij het patroon past.
    Ik zie graag je reactie.

    • Hallo Paula, ik heb nog eens het filmpje rustig bekeken. De vierde steek is in feite hetzelfde bedoeld als de derde steek, alleen voor de wol in je andere hand.

      In mijn uitleg staat ‘x’ voor de wol in de rechterhand (in het filmpje rode wol) en ‘o’ voor de wol in de linkerhand (in het filmpje de blauwe wol)

      Steek nr 3 gebruikt ze, als ze meerdere steken achter elkaar maakt met de wol in haar rechterhand. (de rode wol).
      Ze breide x x x o x x x. De middelste steek ‘x’ is steek 3, om ervoor te zorgen dat de achterkant van je breiwerk ‘geweven’ wordt.
      Dus drie steken van rode wol brei je: steek 1, steek 3, steek 1.

      Steek nr 4 gebruik je als je meerdere steken achter elkaar van de wol in je linkerhand moet breien (blauwe wol).
      Dus als je o o o x o o o x zou breien. De middelste steek ‘o’ is steek 4, die ervoor zorgt dat de achterkant van je breiwerk ‘geweven’ wordt.
      Dus drie steken van blauwe wol brei je als: steek 2, steek 4, steek 2

      Is het een beetje duidelijk?

      Succes!!

  4. Hoi Maike,

    Ik vond je tips voor het breien van kerstballen erg nuttig, en het filmpje over fair isle breien ook. Ik brei mijn kerstballen nu ook op die manier. Ik heb vorig jaar het boek gekocht en mijn moeder en ik hebben al ongeveer 20 ballen gebreid. Omdat ik het in Nederland niet meer kon vinden, ben ik zelf met een webshop begonnen met Rauma wol!

    Wil je je lezers laten weten dat de Rauma Finullgarn nu bij mij te koop is? Het is te vinden op http://www.wolinhuis.nl

    Alvast bedankt!

    Erica Tepper
    http://www.wolinhuis.nl

    P.S. Ook in het nieuwe boek van Arne en Carlos ´Noors breien` wordt Rauma wol gebruikt.

Zeg het maar!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.